Hoe kan ik een particuliere verhuurder betrouwbaar noemen?

Ik ga een kamer bezoeken binnenkort en het huis is van een particuliere verhuurder. Waar moet ik opletten en waar kan ik naar vragen om zeker te weten dat dit een betrouwbare particuliere verhuurder is?

Toegevoegd na 1 minuut:
Juiste manier van vragen *Wanneer kan ik een particuliere verhuurder betrouwbaar noemen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Door kamernood zijn er helaas weinig echt betrouwbare verhuurders die alles volgens de regels doen. Wat wel belangrijk is voor het huren van een kamer: ziet de kamer er netjes uit, vraagt de verhuurder een redelijke prijs, zijn de extra kosten voor gas/water/elektra (eventueel internet) redelijk, moet je betalen voor het gebruiken van een wasmachine of zit dat bij de prijs in, kun je je inschrijven bij de gemeente,hoe lang is de kamer te huur (bepaalde tijd of onbepaalde tijd), is de borg redelijk (1-3 maanden huur maximaal), welke eisen stelt de verhuurder aan jou als huurder (over bijvoorbeeld bezoek dat langskomt), zijn er verzekeringen (brandverzekering e.d.), is het gebouw brandveilig? Dus vooral vragen stellen over veiligheid, onderhoud en kosten.

Antwoorden (2)

-Er moet geen 'sleutelgeld' gevraagd worden. Heel erg fout.
-Let op de meterkast. Is deze afsluitbaar, slot met sleutel?
-Brievenbus ook met sleutel op gezamenlijke trap/entree.

ViaVia, mond-op-mond reclame helpt altijd, vind ik.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom een slot op de meterkast?
Erna55
6 jaar geleden
Slot op meterkast ? Perse niet !
Wanneer er een stop springt kan niemand erbij.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mond-tot-mond reclame kan ook helpen ;;))
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom @Vics?
Omdat ik het meegemaakt heb dat andere huurder van gemeenschappelijke meterkast gebruik maakte , waaraan ik dus ook meebetaal. Toen zij doorhadden dat het opgemerkt was, werd het onmiddellijk hersteld, stekker werd in EIGEN meterkast in stopcontact gestopt. Was een meterkast op de gemeenschappelijk hal/overloop/trap. Ja precies, je moet alles een keer meegemaakt hebben voordat je het geloofd. Ik vond dit echt weer zo iets asociaals. Twee fulltime werkende mensen nota bene die aardig verdienden!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Per se niet @Erna55?
Wat kan het jou schelen dat er niemand bij kan als er bij mij een stop kapot gaat? is toch mijn probleem?
Nou, ik ben heel erg blij met de sleutel die hier op de meterkast zit. Anders kan namelijk het hele trappenhuis erbij, ook bij mijn reserve stoppen trouwens, is op gemeenschappelijke overloop/hal/trap.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is het mogelijk dat jullie in een koophuis met eigen voordeur wonen?
Geen idee hoe het tegenwoordig in een gebouw met sociale huurwoningen toegaat?
In dat geval begrijp ik jullie reacties wel. Het voorval met de gemeenschappelijk meterkast was overigens in een particuliere huurflat. Jaja, alweer zeker 25 jaar geleden.
Money talks!
Erna55
6 jaar geleden
@Jodokus52:
De vraagsteller wil een kamer huren. Kamers hebben geen eigen meterkast...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kamers met eigen meterkast (zijn er zeker wel)
https://www.pararius.nl/kamer-te-huur/ijsselstein/PR0001395555/boliviahof
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Meterkastvoorschriften
slot op meterkast per se wel
https://www.meterkastcheck.nl/meterkast-voorschriften-en-meterkast-indeling/
De meterruimte moet met een slot kunnen worden afgesloten
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Erna55 Inderdaad, het gaat over een kamer. Dat verandert de zaak wel.
Nu komen er andere dingen bij kijken : https://www.rooming.nl/woning-huren-tips-en-tricks Zoals : zijn er goede sloten? en ook: genoeg stopcontacten, oud sanitair, aanwezigheid radiator, genoeg ventilatie, is het erg gehorig? hoogte borg, bewijs van betaling borg, ieder jaar afschrift servicekosten en verrekening voordat sprake kan zijn van eventuele verhoging, is er draadloze internetverbinding (goedwerkende WiFi is onmisbaar), vluchtroute bij brand, brandblusser, rookmelder? Is de kamer klaar voor gebruik, of moet er nog bv vloerbedekking gelegd of geschilderd worden? (in dat geval: onderhandel over korting huur bv eerste maanden) http://www.justitia.nl/huurrecht/kamerverhuur.html
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/checklist-kamerverhuur
Een verhuurder kun je kwalificeren als betrouwbaar als deze zich houdt aan de gangbare wet-en regelgeving mbt de verhuur van kamers.

Dus: geen all-in huur (verboden), huis voorzien van de benodigde vergunningen voor kamerverhuur (navragen gemeente), periodieke controles door brandweer en de vereiste brandblusmiddelen/melders (afhankelijk van inwoners etc (ook gemeente).

Huurprijs cfm puntensysteem, idem voor de servicekostenafrekening. Dus geen woekertarieven voor afgeleefde kamers.

Enig nadeel: die goeie verhuurder heeft wachtrijen met mensen die de kamer willen, voordeel daarvan: nooit leegstand.

Als je wat gevonden hebt pb me maar dan kijk ik wel even mee over je schouder van afstand. Help je graag op weg.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de hulp die je aanbied. Ik heb de kamer maar niet gekozen door de buurt eromheen. Het was zeer vervallen, terwijl het huis en kamer zelf er prima uitzag.