Mag je geld weg geven aan de kinderen?

Vriendin van ons bezit na verkoop huis, ongeveer 60.000 euro, ze is nu in een huurhuis getrokken.
Pas bij ongeveer 20.ooo euro komt ze aanmerking huursubsidie mag je nu
50.000 weggeven om hiervoor in aanmerking te kunnen komen?

7 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (2)

Ja dat kan, maar als dat nog moet gebeuren kan de huursubsidie toch pas in 2018 ingaan want de peildatum is 1 januari.

Daarnaast moet er nog schenkbelasting worden betaald van ongeveer 10% van (50.000-25.000 vrijstelling) = 2.500. Die vrijstelling geld dan voor kinderen tot 39 jaar en kan hoger zijn indien dat geld is voor aankoop huis. Anders wordt de belasting dus 5.000. Dat is dus per maand een bedrag van 200 resp 400 een jaar lang, dus misschien wordt het pas rendabel na een jaar of zo....

https://www.verklaringvanerfrechtservice.nl/vrijstellingen-en-tarieven-schenk-en-erfbelasting-2017/
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/huurtoeslag-2017/voorwaarden-2017/vermogen/maximaal-vermogen

Bovendien komt ook nog de vermogenrendementsheffing bij uw kind om de hoek kijken. Dat is een rendement van 4% van 50.000-25.000vrijstelling = 1.000 en daar wordt dan belasting over berekend a 30% = 300 per jaar.

Bezint eer ge begint dus.....

Toegevoegd na 3 minuten:
Die laatste alinea is misschien wat overbodig omdat een dergelijke rendementsheffing toch wordt belast of het nu bij de ouder is of bij het kind. Wel een verschil dus, maar in totatliteit niet.

Toegevoegd na 2 dagen:
Correctie eerste zin de peildatum voor de huursusbsidie is niet 1 januari maar gaat in in vanaf het de datum dat je er aan voldoet
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
@erotisi wie zegt dat het om een kind gaat?
en lees dit even
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_krijgen/vrijstelling_voor_de_schenkbelasting/
erotisi
7 jaar geleden
IN de vraag staat aan de kinderen dus... Verder is het inderdaad zo dat er jaarlijks een vrijstelling van 5.000 geschonken mag worden aan de kinderen. Maar in de vraag heb ik me even gericht op een schenking ineens van 50.000
TurfGraver
7 jaar geleden
Ronron1212 lees de vraag nog eens (vette gedeelte).
ronron1212
7 jaar geleden
@TurfGraver ja en wat bedoel je nu?
Lees het antwoord van erotisi eens goed daar reageer ik op
TurfGraver
7 jaar geleden
In antwoord van jou reactie (op het antwoord van erotisi): wie zegt dat het om een kind gaat?"
Is mijn reactie: De vraag steller....
ronron1212
7 jaar geleden
@Turfgraver lees dan ook het antwoord eerst dan weet je waarom ik dat vraag.
@erotisi het vrijgestelde vermogen is per persoon dus als de kinderen getrouwd zijn is dat al het dubbelen en dan nog het gaat om een paar tientjes
TurfGraver
7 jaar geleden
Yep. Antwoord gelezen en de vraag.
Waarom je het vraagt weet alleen jij. :-)
ronron1212
7 jaar geleden
Omdat erositi uitgaat van een schenking aan een kind @TurfGraver
ronron1212
7 jaar geleden
@erositi dit mag ook als het in jou geval even om een kind gaat
aarnaast zijn er vrijstellingen die u maar 1 keer in uw leven mag gebruiken Om gebruik te kunnen maken van deze vrijstellingen moet u aan de volgende voorwaarden voldoen: U bent tussen de 18 en 40 jaar.
U krijgt de schenking van uw ouders. Bent u 40 jaar of ouder, maar is uw partner jonger dan 40 jaar? Dan geldt de eenmalige vrijstelling ook voor u.
U mag eenmalig € 25.449 belastingvrij ontvangen van uw ouders Deze vrijstelling komt in dat jaar in plaats van de vrijstelling van € 5.304. U mag zelf bepalen wat u met het geld doet.
TurfGraver
7 jaar geleden
Tsss, hoe komt hij er bij...
erotisi
7 jaar geleden
Ok, als het bedrag inderdaad onder meerdere kinderen wordt verdeeld dan geldt voor elk kind de vrijstelling.
Dus als er aan twee kinderen elk 25.000 wordt geschonkenn blijft er inderdaad weinig te betalen belasting over. Tenzij de kinderen weer ouder zijn dan 39
erotisi
7 jaar geleden
Ron , dat kinderen getrouwd zijn of niet doet er niets aan af. DAn geldt slechts eenmaal de vrijstelling en niet ook nog eens voor de partner ervan. 'Gehuwden en geregistreerde partners worden voor de berekening gezien als een. U behaalt dus geen voordeel door aan uw zoon en uw schoondochter te schenken.' https://www.verklaringvanerfrechtservice.nl/vrijstellingen-en-tarieven-schenk-en-erfbelasting-2017/
TurfGraver
7 jaar geleden
Oo wacht. Kwartje valt.
'een kind' is één (1) kind en één van de kinderen..
:D
ronron1212
7 jaar geleden
@erositi hier heb ik het over het vermogen daar maakt het weer el uit
erotisi
7 jaar geleden
Bedoel je de vermogensrendementsheffing? Zo ja , dat klopt partners krijgen een dubbele vrijstelling daarbij. En dan kan het inderdaad wel schelen ook in totaliteit bij wie dat vermogen zit. Zo nee kun je je wat nader verklaren?
erotisi
7 jaar geleden
ten minste als vriendin ook niet een fiscale partner heeft.
fisbel
7 jaar geleden
@erotis: bij gebrek aan gegevens blijf ik even buiten de discussie over de evtl. te betalen schenkbelasting (eenmalige ton-schenking t.b.v. de eigen woning, eenmalige verhoogde vrijstelling voor kk. tot 40 jaar, gewone vrijstelling van ruim € 5000, hoeveel kinderen e.d.) ALS het geld in de loop van 2017 ter beschikking komt is er uiteraard voor de vrienden van TS al recht op huurtoeslag m.i.v. inschrijvingsdatum huurwoning. De huurtoeslag loopt in 2018 door ALS er op 1 januari 2018 geen BOX-3 vermogen is. D.w.z. dat er geen vermogen is boven de vrijstellingsgrens 2018. Dat zou zomaar kunnen omdat het plan er is deze overwaarde aan de kinderen weg te schenken. Uw antwoord is dus nogal fout op het punt van het recht op huurtoeslag. In 2017 is dit recht er al als het vermogen op 1 januari 2017 onder de vrijstellingsgrens lag. Aannemelijk omdat het geld uit de overwaarde verkoop woning op deze peildatum nog niet beschikbaar was
Bij gebrek aan gegevens blijf ik even buiten de discussie over de evtl. te betalen schenkbelasting zoals hierboven gevoerd / zie antwoord erotisi en de reacties hierop. (eenmalige ton-schenking t.b.v. de eigen woning, eenmalige verhoogde vrijstelling voor kk. tot 40 jaar, gewone vrijstelling van ruim € 5000, hoeveel kinderen e.d.)

ALS het geld in de loop van 2017 ter beschikking komt is er voor de vriendin van TS al recht op huurtoeslag m.i.v. inschrijvingsdatum huurwoning. Hierbij aannemende dat het vermogen per 1 januari 2017 lager is dan € 25.000 (vrijstelling voor alleenstaande/ fiscaal partners het dubbele)

Voorbeeld: als de woning in april 2017 wordt verkocht, gaat het recht op huurtoeslag in per 1 mei 2017. Ongeacht hoeveel geld er in april of mei 2017 op de spaar/ bankrekeningen staat.

De huurtoeslag loopt in 2018 door ALS er op 1 januari 2018 geen BOX-3 vermogen is, bijvoorbeeld omdat het geld vóór 1 januari 2018 weggeschonken is of consumptief besteed (auto kopen, zeilboot, luxe vakanties enz.)
Om in 2018 in aanmerking te komen voor huurtoeslag mag er op 1 januari 2018 geen vermogen Box 3 zijn boven de vrijstellingsgrens 2018. Dat zou zomaar kunnen, omdat het plan er is deze overwaarde in de loop van 2017 aan de kinderen weg te schenken.
fisbel