in hoevere is een verhuurder tot onderhoud en renovatie verplicht?

We hebben een lekkende badkamer waardoor er vocht in de muur komt. Enige wat je krijgt is nieuw kitrandje. Ramen gaan niet eens goed dicht en zijn dubbele schuiframen. Het gebouw is nu 30 jaar maar er is nog nooit iets aan gedaan. Ik ben bang dat ze het onderhoud zo hoog laten oplopen dat ze wel moeten renoveren en huur drastisch gaan verhogen. Renoveren zal hun uiteindelijk minder kosten dan onderhoud. Als je iets vraagt te veranderen vinden ze het niet nodig. Wat zijn mijn rechten en hun plichten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

De eigenaar van het pand (verhuurder, in dit geval de woningbouw is verantwoordelijk voor groot onderhoud en oplossen van problemen zoals inderdaad lekkage. Als je er zelf met de verhuurder niet uitkomt, is je eerste gang naar de huurcommissie. En dat kan heel hoog oplopen. Feit is dat woningbouwverenigingen met heel veel wegkomen. Maar dat betekent niet dat je volledig machteloos staat.

Zie de link voor de procedure om onderhoud en reparatie af te dwingen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/achterstallig-onderhoud