Een ruwe vat olie is gezakt onder de 100 dollar, waarom zakt de prijs niet zo snel aan de pomp?

Een ruwe vat olie was tot voor kort 140 dollar, nu is het onder de 100 dollar gezakt. Waarom zakt de prijs niet zo snel aan de pomp als dat het stijgt ?

2 jaar geleden
in: Economie
1.8K
SentWierda
2 jaar geleden
@SnakeEye. De prijs van een vat ruwe olie fluctueert de afgelopen weken nogal, tot wel 100%. Maar aan de pomp merk je daar nu niet zo heel veel van: hooguit enkele tientallen procenten.
De prijs van ruwe olie is in het verleden ook wel eens zo hoog geweest als nu. Maar dat betekende ook toen niet dat de prijs aan de pomp explodeerde.
We hoeven nu ook niet bang te zijn voor torenhoge broodprijzen (5 euro per brood) omdat de tarweoogst dreigt te mislukken. Onbetaalbaar brood? Het loopt zo'n vaart niet.

Antwoorden (2)

Daar hebben de oliemaatschappijen en pomphouders niet zoveel belang bij. Bovendien zitten ze nog met duur ingekochte olie.
Daarnaast is de dollar ook flink in waarde gestegen, waardoor de benzine bij ons duurder werd. Dat is niet veranderd.
SimonV
2 jaar geleden
Die 100 of 140 dollar is niet de prijs die de benzineproducent heeft betaald. Veel olie wordt verkocht dmv termijn contracten, waardoor veel effecten worden afgeremd. Dat geldt ook (hoe onwaarschijnlijk dit ook klinkt) voor de prijs omhoog.
Verder; een stijging van 100 naar 140 dollar zorgt niet voor 40% hogere benzineprijs. De helft van de benzineprijs is accijns (bij benadering). Als dus de kale benzineprijs met 40% stijgt, stijgt de pompprijs met (ongeveer) 20%. Omgekeerd daalt de pompprijs dus ook geen 40% als de olieprijs met 40% zakt.
Toegevoegd op 15 maart 2022 13:36: tekst