Kunnen de stijgende prijzen weer een supermarktoorlog veroorzaken?

Kunnen de stijgende prijzen weer een supermarktoorlog veroorzaken? Je hoort dat de prijzen van voedingsmiddelen stijgen, maar kan dit ervoor zorgen dat supermarkten steviger met elkaar gaan concurreren hierdoor?

2 jaar geleden
in: Economie
1.6K
SentWierda
2 jaar geleden
De vraag gaat uit van een verkeerde veronderstelling.
Dalende prijzen kunnen wel een supermarktoorlog (meestal genoemd: een prijzenslag) veroorzaken.
Stijgende prijzen kunnen niet een supermarktoorlog veroorzaken.
MrBart
2 jaar geleden
Ik weet eigenlijk niet, gaat een supermarktoorlog met name over huismerken dan en hebben zij meer moeite met de marges van reguliere merken? Ik kan mij goed voorstellen dat het lastiger is om prijzen van bepaalde gerenommeerde koffiemerken of sausproducten aan te passen dan de prijzen van huismerken.

Antwoorden (2)

Nee. De huidige prijsstijgingen worden vooral veroorzaakt door A-merken. Dit zijn merkproducten van fabrikanten die hiermee supermarkten hun wil kunnen opleggen (of proberen op te leggen).
Huismerken hebben met prijsstijgingen in veel mindere mate te maken. Dit zijn producten van de supermarkten zelf. Het marktaandeel van huismerken is de laatste jaren sterk aan het stijgen - mede omdat de kwaliteit veelal gelijk is aan A-merken en soms zelf beter. En omdat de kosten, vertaald naar verkoopprijzen aanzienlijk lager zijn.
Bron: Quote, augustus 2021. Artikel: Van A naar Beter.
Het marktaandeel van huismerken was tien jaar geleden 27,9 procent.
Het marktaandeel van huismerken is op dit moment 37.1 procent.,
De Rabobank gaat ervan uit dat het marktaandeel van huismerken in Nederland de komende jaren doorgroeit naar 50 procent, aldus het artikel in Quote.
Het marktaandeel van huismerken was tien jaar geleden 27,9 procent.
Het marktaandeel van huismerken is op dit moment 37.1 procent.,
De Rabobank gaat ervan uit dat het marktaandeel van huismerken in Nederland de komende jaren doorgroeit naar 50 procent, aldus het artikel in Quote.
Aanvulling. De benaming 'supermarktoorlog' suggereert dat prijzen fors naar beneden kunnen als het moet vanwege concurrentie. Zo'n prijsdaling kan niet omdat de A-merkproducenten niet bereid zijn mee te werken - sterker nog, de A-merkproducenten willen alleen maar meer geld ontvangen voor hun producten. De eerste conflicten hierover met supermarkten zijn deze maand al ontstaan.
En de prijsstelling van de huismerken is zodanig dat daar ook geen supermarktoorlog mee kan worden begonnen en gewonnen.
Toegevoegd op 27 januari 2022 07:59: tekst
2 jaar geleden
Die kans bestaat altijd! In tijden van crisis waardoor mensen minder geld hebben te besteden, gaan ze voor de goedkoopste producten en blijven ze hun vaste super niet meer trouw.

Juist nu profiteren de fabrikanten van de A-merken van deze crisis en verhogen hun prijzen. De supers moeten dus meer gaan betalen en de onderhandelingen starten om deze verhoging zo min mogelijk voor hun klanten te laten worden. Omdat fabrikanten het meest aan de grote supers verdienen, zijn dit dé belangrijkste onderhandelaars.
Aan de huismerken zal niet getornd worden, die zijn al zo laag mogelijk. Maar de A-merken hebben toch bij heel veel klanten de prioriteit.
De supers hebben volop geprofiteerd van deze crisis omdat zij gewoon open bleven en een mens nu eenmaal moet eten. Er is dus genoeg geld bij hen.

Maar stel dat de Jumbo, die als tweede super na AH in dit land een toppositie heeft, geld gaat genereren voor een prijsdaling waardoor AH veel klanten ziet overstappen, dan zal AH, als deze het nodig acht, er ook geld tegenaan gooien om haar klanten weer terug te winnen en dan heb je ineens een handelsoorlog tussen de supers. Het is echter wel zo dat het een supermarkt veel geld gaat kosten om hiermee te beginnen, dus dit houdt ze vooralsnog tegen.