De quartaire sector is de enige zonder winstoogmerk. Het is dienstverlening die van belang is voor het welzijn van iedereen en deze wordt bekostigd met overheidsgelden (uit belastingheffing). Hierin werken onder andere leraren, artsen, advocaten, politie en brandweer.

Mensen die diensten verlenen maar niet door de overheid worden betaald werken in de tertiaire sector. Dat zijn bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeurs, reclamemakers, winkelpersoneel en ict’ers,