Welk land is gemiddeld genomen financieel gezien het beste om te wonen?

Stel in Nederland is het gemiddeld inkomen per maand ongeveer 3200 dollar maar de prijzen zijn gemiddeld genomen bijvoorbeeld voor maandelijkse uitgaven ongeveer 1800 dollar.
Dan kan bijvoorbeeld het gemiddeld inkomen in Griekenland 1500 dollar zijn maar als dan de kosten van maandelijkse uitgaven maar 800 dollar zijn is procentueel gezien de kosten/baten analyse in Griekenland toch beter. Immers 8/15 is minder dan 18/32. Om deze verhouding gaat het mij dan. Welk land is dan het voordeligst?

2 jaar geleden
in: Economie
1.9K
ronron1212
2 jaar geleden
Dat is moeilijk zo even te zeggen want je hebt het over bruto inkomens en je weet niet wat er aan belastingen betaald moet worden centraal als lokaal.
Ritsuka
2 jaar geleden
Naast inkomsten en uitgaven vind ik kwaliteit gezondheidszorg ook best belangrijk.
Thecis
2 jaar geleden
@ronron1212
Meestal haal je dit soort dingen dan ook uit onderzoeken. Die hebben dat soort zaken (als het goed is) mee genomen. We hoeven het niet allemaal zelf te bedenken.
ronron1212
2 jaar geleden
@Thecis en wat bedoel je me nu te vertellen?
Thecis
2 jaar geleden
@ronron1212
Je geeft aan dat het moeilijk zo even te zeggen is. Hiermee geef je aan dat het een ingewikkeld antwoord is wat je niet zo even zelf uitrekent. Omdat er zoveel verschillende factoren zijn die hierop van invloed zijn.
Mijn respons daarop is dat je dit soort zaken ook niet zelf hoeft uit te zoeken. Daar zijn onderzoeken voor gedaan die al dat soort variabelen mee nemen. Dus zoals ik zei, we hoeven het niet allemaal zelf te bedenken.
Het voornaamste is wel dat het vinden van zo'n onderzoek misschien wat lastiger is. Ik kan ook jouw input verkeerd begrepen hebben. Als dat inderdaad zo is, wat probeerde je dan zeggen?
SimonV
2 jaar geleden
Je wilt dus een kostenbatenvergelijking van de koopkracht en de consumentenprijzen in een land.
Kijk je per land naar de koopkrachtindex, de huurindex, de boodschappenindex, de restaurantprijsindex en de consumentenprijsindex, dan kun je financieel gezien het beste wonen in: 1. India 2. Saoedi-Arabië 3. Pakistan.
Alleen snap ik het niet: ik kan me niet voorstellen dat dit in het arme India het geval is.
https://www.gobankingrates.com/saving-money/home/cheapest-countries-in-the-world-to-live/ De index voor levenskwaliteit is gebaseerd op acht indices: koopkracht, veiligheid, gezondheidszorg, kosten van levensonderhoud, prijs/inkomensverhouding vastgoed, tijd woon-werkverkeer, vervuiling en klimaat.
Op basis hiervan is de top vijf heel anders: 1. Denemarken 2. Zwitserland 3. Finland 4. Australië 5. Nederland. Dat lijkt me logischer.
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/standard-of-living-by-country

Antwoorden (1)

Dat is (obv gemiddeld inkonen, of eigenlijk gemiddeld BNP) Luxemburg, gevolgd door Singapore en Ierland.
In de praktijk zijn dit soort gemiddeldes maar van beperkte waarde; BNPs zijn bv sterk vertekend door de vestiging van lege holdings om belasting te ontwijken.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Dwergstaatjes scoren altijd zeer hoog. Met andere woorden: je hebt niets aan dit antwoord.
Met dwergstaatjes (stipjes op de wereldkaart waar bijna niemand woont) bedoel ik: Monaco, San Marino, Macau, Isle of Man, Gibraltar, Jersey, Andorra, Malta, Saint Martin en nog een hele rits.
Een min geven is teveel moeite.
SentWierda
2 jaar geleden
Nog steeds geef ik niet een min, maar dit Wikipedia-antwoord is niet een antwoord op de vraag.
De vraag gaat over wonen. Dat betekent: wonen door mensen.
Het antwoord (nr. 1 Luxemburg) gaat voornamelijk over belastingvermijdende bedrijven in tientallen ministaatjes als Luxemburg, Liechtenstein, Macau en Isle of Man..
Bedrijven zijn geen mensen en tellen dus niet mee. Jammer voor deze belastingparadijzen.