Waarom zijn de brandstofprijzen ineens hoog?

Waarom zijn de brandstofprijzen ineens omhoog geschoten? Normaal fluctueert de brandstofprijs (benzine E95/98) toch een beetje en duurt het even voor deze een stuk lager of hoger staat, maar waarom lijkt deze ineens omhoog geschoten?

3 jaar geleden
in: Economie
2K

Het beste antwoord

Paul van Selms, directeur van United Consumers, denkt dat de prijzen nog iets verder zullen stijgen. Hij zoekt de oorzaak bij de olieprijs. Door de coronacrisis daalde de vraag naar olie, waardoor de olieprijzen zakten. Volgens hem hebben de olieproducerende landen nu gezamenlijk afgesproken om minder olie uit de grond te halen. Door het lagere aanbod, stijgt de olieprijs weer. De olieprijs ligt nu bijna 10 euro hoger per vat dan vorig jaar, toen het zo’n 46 euro was. Die prijsstijging merk je weer aan de pomp als je benzine of diesel tankt.
Omdat de olieprijs in dollars is, maakt het voor ons ook uit hoe duur de dollar is in vergelijking met de euro. Nu is de dollar minder waard in vergelijking met de euro dan een jaar geleden, en dat drukt de prijs van olie in euro's. Als de dollar niet zo zwak zou zijn, dan zou voor ons de olieprijs en daarmee de prijs van benzine nog wat hoger zijn.
.
Maar de brandstofprijzen kunnen ook weer snel dalen. Laatste nieuws: de prijs voor ruwe olie ging donderdagavond hard omlaag. Een vat Brent-olie kost nu $62,6. Dat is bijna 8% minder dan woensdag. Voor de prijs van ‘s werelds belangrijkste grondstof zijn dit soort prijsbewegingen uitzonderlijk.
Handelaren en beleggers lijken het vertrouwen in steeds maar oplopende prijzen te verliezen. De prijs van olie is, net als die van veel andere grondstoffen, spectaculair opgeveerd na het dieptepunt van de coronacrisis. In het voorjaar van 2020 kostte een vat Brent nog minder dan $20, terwijl twee weken geleden nog de $70 per vat werd aangetikt.
Aan de vraagzijde is de hoop gevestigd op een snelle uitrol van de vaccins tegen corona, die het normale leven weer mogelijk moeten maken. Dat vaccineren verloopt niet overal even snel en het blijft dus een onzekere factor wanneer dat tot een duidelijke verhoging van de wereldwijde vraag naar olie gaat leiden. De vraag naar ruwe olie is nog altijd niet terug op het niveau van voor de coronacrisis.
SimonV
3 jaar geleden
teusvh
3 jaar geleden
Klinkt plausibel. Maar vandaag 18 maart gaat de prijs van olie zomaar ineens 8% naar beneden. Zo'n grote wijziging zie je zelden op een dag.
SimonV
3 jaar geleden
Verklaring toegevoegd.