Waarom zijn vliegtickets en treintickets soms even duur (of goedkoop)?

Reizen met de trein is duur. Zo duur zelfs, dat je soms vliegtickets voor dezelfde prijs kunt kopen. Voor €15 ben je met de trein slechts een paar kilometer verder, maar voor hetzelfde geld lig je ook te zonnen aan het strand in Spanje. In zo'n geval heb je dus een vrij goedkope vliegticket bemachtigd. Waar zit dit 'm in? Waarom betaal je in sommige gevallen even veel voor je treinticket als je vliegticket?

3 jaar geleden
in: Economie
2K
tinus1969
3 jaar geleden
Je vraag, in deze vorm, is een soort appels met peren vergelijken.
SentWierda
3 jaar geleden
Voor treinen is een dure infrastructuur nodig: de baanvakken met alles wat erbii komt kijken plus vele stationsgebouwen.
Voor vliegtuigen is geen dure infrastructuur nodig. Alleen een aantal vertrek- en landingsbanen plus een vertrek- en aankomstruimte. En de brandstof is erg goedkoop
dankzij belastingvrijstelling.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ik moest meteen aan een krantenartikel denken van een paar jaar geleden. Kon hem nog terugvinden. https://www.ad.nl/reizen/goedkoper-dan-de-trein-britse-joe-vliegt-via-spanje-naar-londen~aaf763b3/

Antwoorden (1)

Volgens Lector duurzaam vervoer Paul Peeters van NHTV Breda University of Applied Sciences komt dat vooral doordat een vliegtuig negen keer zo snel gaat als een trein. Met een snelheid van grofweg 900 km per uur kan een piloot veel meer passagiers vervoeren dan een machinist die in een trein maar 100 km per uur rijdt. In de tijd van één treinreis naar Milaan, gaat een vliegtuig een paar keer op en neer.

Die efficiëntiebesparingen zijn groot genoeg om ook het iets hogere salaris van piloten en de kosten van luchthavens te dekken.

Dat dat vooral geldt voor grote vliegtuigen is terug te zien in de ticketprijzen voor verschillende bestemmingen. Vluchten naar trekpleisters waar grote toestellen heen vliegen zijn altijd een stuk goedkoper dan vluchten naar minder populaire bestemmingen. Zo vloog de Furness via Menorca voor iets meer dan 18 euro. Dat is een stuk goedkoper dan een treinkaartje van Groningen naar Maastricht (26 euro).

Btw en accijns
De luchtvaartsector hoeft bovendien geen normale btw of accijnzen te rekenen. Dat stamt nog uit een verdrag uit 1944. De International Civil Aviation Organization kreeg toen voor elkaar dat er geen btw op vliegtickets of accijns op brandstof wordt geheven, vertelt Peeters.

"Btw en accijnzen zouden anders te ingewikkeld worden om te regelen, met alle verschillende nationale belastingstelsels. Werd er bijvoorbeeld gerekend met de btw uit de woonplaats van de boeker of de plek waarvandaan de boeking werd gemaakt?"

Lege stoelen
Spoorwegmaatschappijen zijn ten slotte ook minder slim in het verkopen van hun tickets. Er zijn vaak veel lege plekken in de trein. Luchtvaartmaatschappijen vullen die stoelen bijvoorbeeld met last minute-aanbiedingen.

Zonde, vindt Peeters, want het vliegtuig is altijd milieuvervuilender dan de trein. "Op vluchten van maar een paar honderd kilometer is dat rond de zes keer vervuilender. Met alle afstanden boven de 400 kilometer stoot een vliegtuig drie keer meer CO2 uit dan een trein."