Hoe weet ik of een munteenheid sterker of zwakker is dan een andere , bijvoorbeeld onze euro?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Economie
3.1K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hallo, bedankt voor de uitleg. Kan u een voorbeeld geven aan de hand van de valuta koers?
LeonardN
3 jaar geleden
Heel simpel gezien. Stel je voor dat de euro en de dollar deze week gelijk zijn aan elkaar:
€1=$1
Ook stellen we dat we in de VS en in Nederland hetzelfde voor die dollar of euro kunnen kopen.
1 brood in NL kost €1
1 brood in VS kost $1 Als je dan de week daarop naar de VS gaat hoop je dat euro sterker staat.
Voor het gemak zeg:
€1=$2 Je kan haalt 1000 euro van je bankrekening, wisselt die om in dollars en hebt nu 2000 dollar.
Doordat de euro sterk staat ten opzichte van de dollar heb je dus veel meer koopkracht in Amerika.
Je kan daar wel 2000 broden kopen. En hier maar 1000.
Andersom hebben Amerikanen opeens minder trek om naar Europa te gaan of daar spullen te gaan kopen.

Antwoorden (1)

Een zwakke valuta verwijst naar het wettig betaalmiddel van een land dat zijn waarde heeft zien dalen in vergelijking met andere valuta. Zwakke valuta's worden vaak beschouwd als valuta's van landen met slechte economische fundamenten of bestuurssystemen. In de praktijk verzwakken en versterken valuta's om verschillende redenen ten opzichte van elkaar, hoewel de economische fundamenten wel een primaire rol spelen.
Fundamenteel zwakke valuta's hebben vaak een aantal gemeenschappelijke kenmerken. Het kan gaan om een hoge inflatie, chronische tekorten op de lopende rekening en op de begroting, en een trage economische groei. Landen met zwakke valuta's kunnen ook veel meer importeren dan exporteren, waardoor er meer aanbod dan vraag is naar dergelijke valuta's op de internationale valutamarkten - als ze vrij worden verhandeld. Hoewel een tijdelijk zwakke fase in een belangrijke valuta een prijsvoordeel oplevert voor haar exporteurs, kan dit voordeel teniet worden gedaan door andere systematische problemen.

Dus als je kijkt naar grafieken van importcijfers, inflatie, valuta koers van het land naar keuze t.o.v. euro landen e/o USA dan krijg je vanzelf een indicatie of de munt zwak staat tegenover de euro of dollar.