Waarom veroorzaakt corona een economische crisis die erger is dan in de jaren 30?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Economie
1.9K
SentWierda
4 jaar geleden
Appels met peren vergelijken is lastig.
In de jaren 30 was er een economische crisis - enigszins te vergelijken met wat in september 2008 gebeurde.
Nu is er geen economische crisis - maar vanwege een wereldwijde virusuitbraak vanuit China is de wereldeconomie bewust grotendeels stilgelegd. Het gevolg is dat de economie enorme klappen krijgt. De economie zou zonder virusuitbraak nu niet in een crisis verkeren.
Sterker nog: als begin januari alle vliegverkeer vanuit China zou zijn stilgelegd dan zou het virus niet al vanaf medio januari massaal Europa en de VS hebben bereikt.

Antwoorden (1)

Zelfs in de jaren 30 is de economische activiteit geen enkele keer met 4,75 procent of meer gedaald. De economische activiteit daalde in 1931-1934 vier jaar na elkaar. De totale krimp over die periode bedroeg 9,8 procent.
In het ergste geval valt de wereldhandel door de coronacrisis met 32 procent terug dit jaar, gevolgd door een herstel van slechts 24 procent in 2021.
Positief is wel dat de economie vóór de coronacrisis gezond was, in tegenstelling tot de situatie in de jaren 30. De kans is dan ook groot dat als iedereen over een jaar gevaccineerd is, het economische herstel sneller zal zijn.
SimonV