Hoe wordt pensioenpremie die je afdraagt berekend?

Op mijn loonstrook staat een bedrag bij tabelloon. Dit is ontstaan uit m'n gewerkte uren * uurloon. Vervolgens heb je de pensioenpremie. Die heeft een tarief van 7,60% en daarnaast is de pensioenpremie berekend, maar dit is géén 7,60% van de som gewerkte uren * uurloon.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Economie
2.2K
ronron1212
5 jaar geleden
https://www.pensioenperspectief.nl/kernbegrippen-pensioen/pensioengrondslag/
Het percentage is per bedrijfstak of wel pensioenfonds verschillend.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Duidelijk, ik sla mijn cao er even op na. Daarin staat een berekening voor het pensioengevend salaris zie ik nu n.a.v. jouw reactie

Antwoorden (1)

De pensioenpremie is een aftrekpost van het brutoloon. Niet van het tabelloon (= loon waarop loonheffing wordt ingehouden) want om aan het tabelloon te komen, is de werknemersbijdrage pensioen al in mindering gebracht.

In het pensioenreglement moet je kunnen zien wat meetelt voor het pensioen. Dat is het vaste bruto salaris en soms nog wat meer. Maar extra's als overwerkvergoedingen of bonussen tellen vaak niet mee. Als.je er later geen pemsioen over krijgt, hoef je er nu geen pensioenpremie over te betalen.

Dan ben je er nog niet. Over een deel van je brutoloon wordt geen pensioempremie berekend omdat je t.z.t. ook AOW krijgt. Die AOW-franchise wordt er dus uitgehaald om de grondslag te berekenen voor het pensioen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deze anonieme minnaar geeft een min zonder enige waarde. Zij/hij geeft niet aan wat er niet goed zou zijn aan het antwoord.
SimonV
5 jaar geleden
Gezien de kennis van de beantwoorder op dit gebied, in ieder geval een compensatieplus.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Was de plus vergeten, alsnog vanwege de gebleken fiscale kennis van Computoon