Wat is een Acceptgirokaart?

Is een acceptgirokaar een wissel of is het een orderbriefje/promesse?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Economie
3.9K

Antwoorden (1)

Een acceptgirokaart is een kaart die door de ontvanger van een betaling aan de betaler wordt gestuurd om de betaling te vereenvoudigen. De naam en het rekeningnummer van de ontvanger zijn er namelijk al op aangegeven, evenals soms het bedrag, de naam van de betaler en diens betaalrekeningnummer.

De betaler hoeft in het eenvoudigste geval alleen zijn handtekening te zetten en de kaart te posten in een bankenvelop. Als deze niet al zijn ingevuld, moeten ook het bedrag en naam en rekeningnummer van de betaler nog worden ingevuld.

Op een acceptgirokaart staat vaak een 4x4=16-cijferige nummercode, het zogenaamde betalingskenmerk. Deze code, die meestal uit een klantnummer en factuurnummer bestaat, moet het voor de ontvanger vereenvoudigen te achterhalen welke factuur is betaald, zodat dit automatisch kan worden verwerkt in de administratie.

Het is dus geen wissel en geen orderbriefje of promesse.
Toegevoegd op 02 juli 2018 00:33: afbeelding
Plaatje bij antwoord
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Wat het wel is: een betaalopdracht aan de bank.
Antoni
5 jaar geleden
Ja, klopt helemaal, @teusvh!
Amadea
5 jaar geleden
Teusvh geeft pas feitelijk het antwoord op de vraag.