Is potentiële beroepsbevolking hetzelfde als beroepsgeschikte bevolking?

Ik heb morgen PW Economie over de arbeidsmarkt maar ik kom er nou niet helemaal uit. Dit is wat ik denk (verbeter me als ik het fout heb! :))

- Potentiële beroepsbevolking (of beroepsgeschikte bevolking, ik denk dat het hetzelfde is): Alle mensen tussen 15 en AOW-leeftijd

- Beroepbevolking: Mensen die 12 uur of meer per week werken of willen werken.
- Niet-Beroepsbevolking: Mensen die minder dan 12 uur per week werken of niet willen werken.
En dan denk ik dat de Potentiele beroepsbevolking bestaat uit de Beroepsbevolking en de Niet-beroepsbevolking. En bij de Niet-Beroepsbevolking horen bijvoorbeeld arbeidsongeschikten of studenten

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Economie
3.7K

Antwoorden (1)

Nee, dat is niet hetzelfde. De potentiële beroepsbevolking zijn alle personen die qua leeftijd tot de beroepsbevolking kunnen horen. Dus iedereen in de leeftijd van 15 tot AOW. De beroepsgeschikte bevolking zijn die personen die ook daadwerkelijk in staat zijn om te werken, binnen die leeftijdsgroep (15 tot AOW). Met andere woorden, de arbeidsongeschikten zijn hier vanaf gehaald.
Verder kloppen je definitities. Enige aanvulling is nog dat we ook een werkloze beroepsbevolking kennen. Dit zijn de personen die wel willen (of moeten) en kunnen werken, meer dan 12 uur, maar geen baan hebben.
En succes met je proefwerk!
Toegevoegd op 29 mei 2018 20:19: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt @MarBet, nog even dan 1 ding. Bestaat de arbeidsgeschikte bevolking bestaat dan uit de beroepsbevolking en de niet-beroepsbevolking. En in mijn eco boek staat dat de werklozen in de beroepsbevolking zitten, klopt dat?