Hoe kan Ali Baba zo goedkoop zijn?

Ik zie dat je bij Aliexpres een kippendrinkbak kunt bestellen voor pakweg 2 Euro. Inclusief verzendkosten. Die kost hier bij een postorderbedrijf of in de winkel het dubbele, en als pakje versturen kost rond de 7 Euro.
Een zakje bloemenzaad voor 35 cent, inclusief verzendkosten. Komt met het vliegtuig. Kost hier een Euro of twee, en dan moet je daarvoor zelf naar de winkel.
Daar moeten ze toch geld bij leggen zeker?

6 jaar geleden
in: Economie
3.2K
Utrecht
6 jaar geleden
Nee, daar leggen ze geen geld bij.
Nu weet je wat de tussenhandel en winkelier aan marge opstrijken (= verschil tussen NL winkelprijs en via Ali Baba).
Het schijnt overigens wel zo te zijn dat de Chinese post erg lage tarieven rekent.

Antwoorden (2)

Om te beginnen zijn de loonkosten in China vele malen lager dan in Europa (waarbij we eventuele uitbuiting van arbeidskrachten gemakshalve maar even door de vingers zien). Omdat de thuismarkt enorm is, kunnen er hoge producties gedraaid worden, wat de kosten per item verder drukt. Verzendtarieven vanuit China zijn ook nog eens laag, dus in totaal kost zo'n drinkbak maar een schijntje.
Dat we risico lopen onze eigen industrie kapot te maken omdat we zonodig voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, vergeten we dan gemakshalve ook maar, evenals dat veel goedkope rommel uit China op termijn bewijst dat goedkoop duurkoop is...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De kost gaat vaak voor de baat uit.
Tegenwoordig is bij dit soort bedrijven winst maken niet het hoofddoel, maar gaat het in eerste instantie om marktaandeel vergroten.
Dat is bijvoorbeeld de strategie geweest van Zalando. Vanaf de start in 2009 werd verlies geleden, elk jaar meer, tot zelfs meer dan 100 miljoen euro in 2013. (Bron: de Volkskrant 04-09-2014)
In 2014 kwam het omslagpunt: er werd winst gemaakt.
Volgens het Duitse tijdschrift Wirtschaftswoche is Zalando het meest gesubsidieerde detailhandelsbedrijf van Duitsland: de Duitse overheid gaf Zalando 35 miljoen euro subsidie om de werkgelegenheid in het oosten van Duitsland te bevorderen. (Bron: Het Parool 30-08-2014)