Ontvangt de gemeente ook (een deel van het) BTW?

Stel er is een klein buurtwinkeltje in, bijvoorbeeld, Deventer. Dit buurtwinkeltje moet gewoon belasting betalen over de verkochte goederen. Komt die BTW volledig bij de overheid terecht of gaat er ook een deel naar de gemeente Deventer?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Economie
1.8K
TurfGraver
6 jaar geleden
Bij de overheid. Gemeente krijgt op zijn beurt weer geld van overheid bedoeld voor verschillende zaken.
tinus1969
6 jaar geleden
Heb je een speciale reden voor deze vraag?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969 is voor een speciale schoolopdracht waarbij ik het argument dat een bepaalde maatregel geld kost moet ontkrachten. Ivm de aanwezigheid van kleine winkels dacht ik te kunnen gebruiken dat het de gemeente ook weer geld oplevert ivm btw, maar dat gaat dus blijkbaar niet.

Antwoorden (1)

De gemeente is ook overheid.

De btw en diverse andere belastingen komen in de grote "algemene middelen"-pot van de overheid. Een deel van de belastingopbrengst keert de rijksoverheid uit aan de gemeenten. Die daar weer allerlei zaken van betalen voor het algemeen belang van die gemeente

Dus indirect ontvangen de gemeenten een deel van de belastingen die het rijk geind heeft, waaronder btw en inkomstenbelasting.