Neem als voorbeeld het onderhandelen over de prijs voor een huis. Je hebt je ideale huis gevonden, eindelijk en je wilt het hebben!

De manier om te onderhandelen is allereerst niet te enthousiast te zijn, ...oh wat mooi... en gelijk te gaan inrichten (op dat moment weet de andere partij dat het appeltje eitje is).
Je begint met genoeg te bieden om in de race te blijven en niet te overbieden en daardoor te veel te betalen.
Het gaat om hoe graag je iets wilt, dit huis kopen, of kun je ook wegwandelen en denken : dan maar een ander huis.
Omdat dit een kunst op zich is , bieden , en niet iedereen dit kan, zijn er makelaars die dit graag overnemen. Zij worden hier goed voor betaald maar zoals gezegd, onderhandelen dus voor jou.

Het bieden begint met een openingsbod op een vraagprijs.

Lang verhaal kort: over en weer bieden met bv als argument: De keuken moet duidelijk onder handen genomen worden (nieuwe er in), dus daarom bied je ook weer lager, want het zijn extra investeringen. Nog een voorbeeld: een huis met 'originele' onderdelen, betekent een oud huis. Overigens de een wil oud en antiek, de ander sloopt en verbouwt. Kwestie van smaak.

Onderhandelen gaat over en weer , de een gaat omhoog en de ander zakt met zijn bod. De een heeft een 'maximale prijs' in zijn hoofd en de ander wil niet voor minder dan ... verkopen. Ergens in het midden moeten koper en verkoper elkaar tegenkomen, als het goed gaat... en anders moet je dus gewoon wegwandelen en doorzoeken, als koper.

Toegevoegd na 29 minuten:
Bieden op een huis: 10 geboden van het onderhandelen
1. Bieden op een huis: bereid je goed voor
2. Beargumenteer je openingsbod
3. Blijf zakelijk
4. Wees vriendelijk
5. Heb geduld
6. Vraag om duidelijkheid
7. Onderhandel over meer dan alleen de prijs
8. Regel je financiering
9. Vertrouw op je intuïtie
10. Hap toe op het juiste moment

Heb jij je naar een goede prijs en voorwaarden toe onderhandeld, laat er dan geen gras over groeien en schud er een hand op. Bevestig vervolgens de deal met een mailtje naar de verkoopmakelaar, zodat daar geen misverstanden meer over kunnen bestaan of ontstaan.

Maar dit is nog niet alles...