Wat is de langste aankoopfactuur in de boekhouding?

Ik probeer mijn economielessen samen en ik vroeg me af wat nu een volledige aankoopfactuur in een journaalpost kan zijn. Ik begrijp dat er een simpele kan zijn dus bijvoorbeeld.
- Aankopen HG
- Btw op aankopen
@ Leveranciers

Maar het kan dus ook langer met bijvoorbeeld kortingen of verpakkingskosten. Mijn vraag is dus wat een volledige aankoopfactuur is met alle mogelijke opties erbij.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Economie
1.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik begrijp dat aankoop, inkoop is? Hoe ik het nu leer en hopelijk begrijp (geen garantie)
Jij koopt in bij leverancier; Goederen: €1000
Btw 21%: €210
______________+
€1210
Korting 2%: €20. (2% van €1000)
__________________-
Totaal. €1190 Inkopen:
Debet. Credit Goederen. €1000
Btw hoog. €210
@Korting. €20
@leverancier/crediteur. €1190 Het bedrag bij crediteur is het totale bedrag.
Hoop dat dit een beetje helpt... vraag anders aan mede leerlingen of docent als je de kans krijgt. Succes.
ronron1212
6 jaar geleden
De journaalpost kan heel lang zijn posten op een factuur kunnen op diverse kostenposten worden geboekt. Net als bij een verkoop omzetten op diverse omzet posten kunnen worden geboekt. Het hangt af van hoe groot of hoe uitgebreid een boekhouding moet zijn of het aantaal artikelen een bedrijf aanbied.
ronron1212
6 jaar geleden
Als je alle kostenplaatsen telt die nodig zijn om bijvoorbeeld een energie nota te boeken voor een grote organisatie kan dat zo maar een paar honderd zijn.

Antwoorden (2)

Het heeft geen zijn in een journaalpost een kopie van je factuur neer e zetten.
Wat je normaliter doet is op de factuur een volgnummer te zetten/stempelen, en dit nummer op te nemen in het journaal.
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
@Reddie een factuur moet vollegig in het grootboek worden verantwoord, dat staat los van jouw stempel en is dus regel voor regel op het juiste grootboekboeken
In die er verspreiding van de kosten is in de boekhouding door kostenplaatsen kan een factuur heel lang zijn bij voorbeeld elektra facturen vele 10 tallen regels en soms ook wel honderden