Wat voor gevolgen heeft het sluiten van zoveel winkelketens voor de economie?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Economie
1.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat er nieuwe kansen komen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heel veel bedrijfs en winkelpanden in het bijzonder de jaren 70 80 90 gebouwde centra gaan of zijn al aan het verpauperen . Leeg stand in winkel centra . De gevolgen ja de eigenaren moeten afschrijven . De werk gelegenheid verliest of heeft al vele vaste werk plekken verloren in het winkel bedrijf. De winnaars zijn goedkope winkels met geen of bijna geen vaste medewerkers op de werk vloer. De klant kiest voor goedkoop en gemak. Ja men wil best recreatief winkelen maar niet dagelijks of het moet voor de food zijn . Natuurlijk zijn er ook nieuwe prima initiatieven die wel kwalitatieve spin-off geven. Zelfs ex online winkels die toch weer een fysieke winkel erbij willen . Het begrip economie is veel ruimer dan alleen winkels en toonbank verkoop. De grote Makro economie dus de rente stand inflatie of reflatie zijn belangrijker voor de totale economie dan wat er met een V&D is gebeurd. De leegstand in winkel centra en de kantoren leegstand werkt niet positief Maar een oplopende economie kan wel wat hebben . Het winkel landschap veranderd extreem Laten we hopen dat ketens als Blokker en Hema Douglas of ? Zich mogen blijven staande houden en aansprekende formules weten te ontwikkelen .

Antwoorden (2)

In het geval van nu geen, omdat de winkelketens moeten sluiten vanwege de concurrentie met webshops, steeds meer mensen kopen online. Er wordt nog net zoveel gekocht dus het zal geen effect hebben op de economie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nosky
6 jaar geleden
Economie is een breed begrip en behelst veel elementen. Sluiten van winkels, heeft als gevolg een verandering op de arbeidsmarkt. Dat is op zichzelf al economie, dus daar veranderd al wat. Maar die verandering op de arbeidsmarkt, betekend dat een verschuiving of krimp? Dat heeft gevolgen op inkomen en daaruit voortvloeiend werkeloosheidsverzekeringen. Economie dus. Het verschuiven van aanbod/aankoop naar een digitale omgeving, betekend een verandering in de markt, daar waar vraag en aanbod bij elkaar komen. Een verandering in de economische situatie dus.
Bedrijfskosten, winstmarges en logistiek van webwinkels ten opzichte van traditionele winkels zijn anders. Ook daar veranderd de economie. Dus er veranderd wel degelijk vanalles op economisch terrein. Wil je het enkel koppelen aan geld, dan zal met name die verandering op de arbeidsmarkt te zien zijn. Dat heeft gevolgen voor inkomens.
Eén van de gevolgen voor 'de economie' is, dat banen gecentraliseerd worden; in plaats van een winkel in elk dorp, zit er één groot online verzendcentrum op een industrieterrein. Banen verplaatsen zich dus van kleine dorpen naar grote steden. Kleine dorpen worden dus minder leefbaar, want er is niemand meer die geld verdient.

Dit is een proces dat bijvoorbeeld in Frankrijk goed zichtbaar is; de steden zijn groot; maar een loopt een zogenaamde 'diagonaal van de leegte' door de rest.