Kan de afzet een kommagetal zijn?

Ik heb zojuist de afzet berekend van een product dat 14,74 kost. De omzet is €2955000. als je de prijs door de omzet deelt krijg je toch de afzet? maar er komt dan geen rond getal uit. Is dit fout?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Economie
1.8K
Erna55
7 jaar geleden
Je doet het fout.
Je wilt de prijs door de omzet rekenen. Denk even na.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erna55 dat is hoogstens semantisch. 2955000:14,74=200474,89823609226594301221166893 Heeft de vrager gedaan, hoe hij het ook verwoordt.
Computoon
7 jaar geleden
Noem het zoals je wilt, maar het is fout :-) 6/3 is ook niet gelijk aan 3/6...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat erom dat de vrager het niet fout doet, maar fout verwoordt. En deze dus niet na hoeft te denken over zijn rekensom, maar over zijn verwoording ervan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De vrager heeft 6:3 gedaan en verwoordt dat als:
"als je 3 door 6 deelt" Althans dat mag ik hopen.
Erna55
7 jaar geleden
Oei, een typefoutje.
Ik bedoelde te zeggen dat je niet de prijs door de omzet moet delen.
Omzet is prijs keer afzet.

Het beste antwoord

Als je de omzet door de verkoopprijs excl. BTW deelt, krijg je het aantal producten tegen verkoopprijs.

De afzet kan geen kommagetal zijn want je kunt uitsluitend hele producten verkopen. Toch kan er uit bovenstaande berekening een kommagetal komen, omdat de verkoopprijs vaak een aantal cijfers achter de komma heeft, die afgerond worden op 2 decimalen.

De afzet moet je dus ook afronden (naar beneden), op een heel cijfer.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus niet prijs door omzet delen, dan krijg je een onzingetal.
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
In dit geval moet je de afzet afronden naar boven. De prijs van het product (14,74) is eigenlijk 14,73999. Je rekent met een productprijs die iets hoger is dan de werkelijke prijs, dus dan komt daar een afzet-getal uit dat iets lager is dan de werkelijke hoeveelheid.