Wat is clustervorming en wat zijn de clustervoordelen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Economie
6.4K
Erna55
7 jaar geleden
Na invoering van de Wet passend onderwijs zal het onderwijs in cluster 1 en 2 nog steeds in een landelijk systeem georganiseerd worden.
Cluster 1 betreft leerlingen die blind of slechtziend zijn, cluster 2 is er voor leerlingen die doof of slechthorend zijn, of ernstige spraak-taalmoeilijkheden hebben. Scholen die onder deze clusters vallen gaan dus geen deel uitmaken van de regionale samenwerkingsverbanden passend onderwijs.
Het cluster 3 en 4 onderwijs gaat na invoering van het passend onderwijs wel deel uit maken van de regionale samenwerkingsverbanden.
Cluster 3 is het onderwijs voor leerlingen met een verstandelijke beperking, een lichamelijke beperking of een chronische ziekte. Cluster 4 betreft het onderwijs voor leerlingen met gedragsstoornissen, ontwikkelingsstoornissen of een psychiatrisch probleem.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, maar ik bedoelde clustering van bedrijven (aardrijkskundig)

Het beste antwoord

Clustervorming is het verschijnsel dat vergelijkbare bedrijven zich bij elkaar vestigen in hetzelfde gebied.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Cluster_(economie) vind je daarover onder meer de volgende informatie:

"Een cluster, ook wel industrieel district genoemd, is een geografische locatie of regio waarin een groep bedrijven en andere instanties (zoals universiteiten) binnen een bepaald vakgebied bij elkaar in de buurt gevestigd zijn."

"Doordat er in een bepaald gebied, dat zo groot kan zijn als een stad, een regio of zelfs een groep landen, een bepaalde groep bedrijven is gevestigd, heeft het extra voordeel voor andere bedrijven om zich ook in dit gebied te vestigen. Dit komt doordat zij gebruikmaken van dezelfde leveranciers en dezelfde klanten, binnen een bepaald gebied. Dit worden externe economische voordelen genoemd. Ook kan een bepaald bedrijf profiteren van de werknemers in een gebied met een specifieke kennis die ook voor zijn bedrijf relevant is. Doordat deze werknemers zo nu en dan van bedrijf wisselen ontstaat er een dynamiek van innovatie. (...) Een cluster kan op deze manier een enorme voorsprong opbouwen tegenover andere regio's, om zo een wereldleider te worden op een bepaald specialistisch gebied.".