Hoe heet het als bedrijven dingen alleen met oog op winst doen?

Van die Amerikaanse filmbedrijven maken vaak films omdat ze er geld mee willen verdienen, niet omdat ze graag een film willen maken. Ik ben op zoek naar het juiste woord hiervoor.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Economie
5.5K
SimonV
8 jaar geleden
Puur commercieel?

Antwoorden (3)

Het enig juiste woord daarvoor is: ondernemen. Kenmerkend voor een onderneming is dat de activiteiten gericht zijn op winst maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
amc
8 jaar geleden
Elke ondernemer wil winst maken, omdat je uit de kosten wilt komen en er iets bij verdienen wil. Niet elke ondernemer doet dit met het oog op' alleen de winst' en zonder liefde voor zijn vak/onderneming. Slakkie wil juist weten hoe deze vorm van ondernemen heet, waarbij je alleen voor het geld gaat.
Utrecht
8 jaar geleden
winst is een van de middelen om het echte doel van een bedrijf te bereiken: continuiteit.
Om te blijven voortbestaan moet er winst gemaakt worden (en groei en marktaandeel etc etc).
Een bedrijf dat alles doet om er alleen aan te verdienen, doet dit uit 'winstbejag'.
8 jaar geleden
specialisatie betekent op 1 ding richten