Hoe kan het dat de rente, die de overheid moet betalen, in 2014 minder was dan in 2013?

Toegevoegd na 25 seconden:
Ik bedoel van de staatsschuld.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Economie
1.1K
ronron1212
9 jaar geleden
De rente wordt steeds lager dus betaald de overheid ook minder rente.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De rente hangt af van de kredietwaardigheid van een land. Hoe stabieler je economisch bent, hoe lager de rente. In 2014 zal Nederland er beter voorgestaan hebben dan in 2013.

Antwoorden (1)

de rente daalt al een aantal jaren, dat geldt voor particulieren, maar ook voor de staat. Dus zal de staat in 2014 bij gelijk gebleven schuld minder rente hoeven betalen.
Rente staat momenteel op een werkelijk zeer laag niveau, loont nauwelijks je geld op een spaarrekening te zetten

Toegevoegd na 5 minuten:
...en lenen is dus heel goedkoop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Is de schuld dan gelijk gebleven? Een hogere schuld kan een lagere rente compenseren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV: de staatsschuld groeit met de seconde, dus dat zou mogelijk zijn. http://www.destaatsschuldmeter.nl/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De staatsschuld is ongeveer 464 miljard en stijgt jaarlijks met ongeveer 15 miljard.
De rente in 2003 op staatleningen schommelde rond 9% en liep gedurende 2014 terug naar 0,7%. Dalen van rente:
9% van 464 miljard is 42 miljard
0,7% van 464 miljard is 3 miljard
verschil 39 miljard Nu betreft dit staatsleningen en die lopen doorgaans 10 jaar, dus in 2013 liepen de leningen af die in 2003 zijn aangegaan. Voor het gemak stel ik dat elk jaar 1 op de 10 staatsleningen afloopt. 42 miljard / 10 = 4,2 miljard
3 miljard / 10 = 0,3 miljard
verschil 3,9 miljard Dus door rentedaling hoeven we nu 3,9 miljard minder rente te betalen. Oplopen staatsschuld:
0,7% van 15 miljard is 106 miljoen
Dus door stijgen staatsschuld zullen we de komende jaren 106 miljoen meer moeten betalen. Je ziet wel dat rentewijzigingen een veel groter effect sorteren dan het wijzigen van hoogte staatsschuld.