Wat is het verschil tussen Heineken N.V. en Heineken Holding?

Ik heb al op verschillende websites gelezen dat Heineken holding qua aandelen goedkoper is dan Heineken n.v. etc., het is mij alleen niet duidelijk wat precies het verschil is. Wat is Heineken n.v. en wat is Heineken holding. Waarom bestaan ze allebei, wat is het nut hiervan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Economie
8.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heineken holding is het overkoepelend orgaan en de nv is naamloze vennootschap. Verschil zit hem in de rechtsvorm en waar zij bekangen in
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Belangen in hebben..mogelijk is de holding op andere vlakken actief voor meer info verwijs ik van het kastje naar de muur

Antwoorden (1)

Een holding company (houdstermaatschappij) of moedermaatschappij wordt over het algemeen gebruikt om als aandeelhouder op te treden in werkmaatschappijen (dochterbedrijven). Zo kan een oprichter van een bedrijf zeggenschap houden, zonder zich met elke afzonderlijke werkmaatschappij bezig te moeten houden. Het beperkt ook de risico's. Als een dochter failliet gaat, sleurt die niet meteen alles met zich mee.

Heineneken holding NV houdt dus aandelen in Heineken NV (50,005% volgens het jaarverslag 2014) om daar de baas te zijn en veel winst op te strijken. Simpel gezegd: Heineken NV levert veel winst en is als bedrijf veel waard, heeft dus een hoge aandeelkoers. Heineken Holding is alleen maar een administratief bedrijf, dat relatief weinig bezit en matige of geen winsten maakt, en heeft dus een lagere koers.