Klopt deze uitspraak: ‘Als een speler een dominante strategie heeft dan zal ze haar beste uitkomst krijgen' ???

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Economie
1.6K

Antwoorden (2)

Deze vraag hoort mijns inziens meer in de categorie wiskunde, het is immers een eenvoudige vraag die kan worden beantwoord op grond van de principes van de speltheorie. Eigenlijk, vraag je naar de definitie.

Een dominante strategie is een strategie die altijd een grotere utiliteit heeft dan een andere strategie (bij welke respons dan ook). In bijvoorbeeld het prisoner's dilemma, is er geen dominante strategie, waarom veel mensen ook niet weten hoe ze moeten kiezen.

Echter, gezien de definitie, is de uitspraak dus waar. Voor meer informatie of uitleg, zou ik je willen aanbevelen om je eens in speltheorie te verdiepen ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, die klopt niet perse.

Je kunt beter stellen dat zo'n speler het optimale resultaat bereikt. Dat kan hetzelfde zijn als het beste (in win/verlies of zero-sum situaties) die zich eenmaal voordoen, maar ook op een na de beste als die situaties vaker voorkomen en er een win-win situatie optreedt. Inderdaad een speltheoretische vraag!