Waarom raakt het geld nooit op?

Er is al zoveel uitgegeven. Hele grote bedragen maar er is nog steeds geld?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Economie
1.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geld rouleert. Wat door iemand wordt uitgegeven, wordt door een ander ontvangen. Deze kan het geld weer uitgeven, enz. enz.

Antwoorden (4)

Gebruikt geld (althans: biljetten) komen uiteindelijk bij de bank. Daarna worden ze opnieuw in omloop gebracht via geldopnameapparaten, als de biljetten er nog goed genoeg uitzien.

Slechte biljetten worden na inname door de bank afgevoerd en vernietigd. De gelddrukpers zorgt ervoor dat er genoeg nieuw geld in omloop komt, niet te veel en niet te weinig. De Nederlandsche Bank houdt dit allemaal in de gaten.
9 jaar geleden
Er zijn altijd niet alleen uitgaven, maar ook inkomsten. Dat geldt voor de overheid, maar ook voor bedrijven en gezinnen.

Overheden hebben inkomsten door onder meer belastingen, bedrijven hebben inkomsten door onder meer het verkopen van producten en diensten, en gezinnen hebben inkomsten door onder meer hun arbeidskracht in geld om te zetten.
9 jaar geleden
Geld zit in een constante omloop. Wat jij uitgeeft, krijgt iemand anders weer binnen. Bijvoorbeeld als jij iets koopt bij een winkel, geef jij het geld weg en krijgt de winkel het geld binnen. Dit geld wordt vervolgens weer uitgegeven door de winkel aan bijvoorbeeld loon of inkopen van producten. Zo wordt geld steeds weer overgedragen en wisselt van eigenaar.
Zelfs als je het geld naar de bank brengt, wordt het door de bank weer in omloop gebracht met bijvoorbeeld een lening of via geldautomaten.
Met digitaal geld, ook wel giraal geld(Al het geld dat geen biljetten en munten bevat) genoemd, gaat het precies hetzelfde.

Behalve dat het geld in omloop blijft, wordt er ook geld vernietigd/opgeslagen en gedrukt. Ik weet niet 100% zeker of het vernietigd wordt, maar het wordt in ieder geval uit de omloop gehaald zodra het een bepaald aantal jaren in omloop is geweest(Dit kunnen ze zien aan de unieke code van het geld), of niet meer bruikbaar is. De hoeveelheid geld dat uit omloop wordt gehaald, wordt opnieuw bijgedrukt. Dit nieuw bijgedrukte geld wordt verspreid over de banken en die verspreiden het weer onder de bevolking.

Zo is de cirkel weer rond en dit is ook de reden waarom geld nooit opraakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste StrakStramStijf,

Geld is niets anders dan een gemakkelijk ruilmiddel (een brood in ruil voor hulp bij het bouwen van een huis in ruil voor een wijs advies in ruil voor een hamburger).

Omdat het direct ruilen van deze zaken zo lastig is (een hamburger in ruil voor bouwen van een huis is wat magertjes betaald en daarnaast vrij lastig als je alleen een levende koe in je bezit hebt), zal er zolang mensen blijven ruilen altijd een vorm van geld in omloop zijn om de onderlinge ruiltransacties te vergemakkelijken.

Vroeger bestond dat geld uit bonen en schelpen, toen werd het zilver en goud, toen werden het mooi bedrukte papiertjes en nu is het meeste geld slechts een digitale notatie. Alles kan dus als geld dienen, zolang alle betrokkenen maar vertrouwen in hebben.

Kortom, zolang er mensen zijn zal er geruild worden en zolang er geruild wordt zal er geld zijn. Simpelweg omdat dat het leven gemakkelijker maakt.

Voor een leuk voorbeeld van het feit dat eigenlijk alles als geld kan dienen, zie deze wikipedia link over het gebruik van stenen als geld: http://en.wikipedia.org/wiki/Rai_stones

Hopelijk beantwoord dit je vraag!