Kon/Kan de overheid iets doen tegen de malaise op de woningmarkt?

De huizenmarkt zit diep in het slop, maar kon de overheid daar iets tegen doen? Sommige economen zeggen van wel, maar waar baseren ze dat op? Bronnen worden erg gewaardeerd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Economie
1.2K

Antwoorden (2)

Momenteel is de levensverwachting voor een Nederlandse man 78,8 jaar en voor een Nederlandse vrouw 82,7 jaar. De mensen die vlak na de tweede wereldoorlog zijn geboren (de babyboomers) beginnen nu reeds te zorgen nu al voor een steeds toenemende piek in de sterfte.

Bevolkingsprognoses voor de verdere toekomst laten zien dat het aantal sterfgevallen kan stijgen van 137.000 per jaar in 2005 tot 225.000 in 2050. Dat is een stijging van maar liefst 65%, terwijl de totale bevolking van Nederland in hetzelfde scenario zal toenemen met slechts 4%. (zie bron 2). En wat gebeurt er met hun koopwoning?

In de grafiek is duidelijk te zien dat er meer ouderen dan jongeren zijn. Veel aanbod dus van koopwoningen en weinig vraag dus. De huizenprijzen in Nederland zullen dus nog veel verder gaan dalen.

De overheid kan hier heel weinig meer aan doen dan nu al gedaan wordt.

Toegevoegd na 22 minuten:
Op de vraag wat de overheid kón doen is het altijd moeilijk antwoorden omdat er een verschil is tussen hetgeen een overheid in theorie kan doen (=vrijwel alles) en hetgeen de overheid aan ruimte krijgt van het electoraat.

Zo kon de overheid natuurlijk aflossingsvrije hypotheken verbieden, hypotheken hoger dan 80% v/d aankoopwaarde verbieden of de hypotheekrente-aftrek al veel eerder verminderen of helemaal niet invoeren. Er had een verplichte afschrijving van 50 jaar voor een huis kunnen worden opgelegd. Het eigen woningbezit had überhaupt verboden kunnen worden.
De overheid had zelf het monopolie op hypotheekverstrekking kunnen opeisen. Dan was er geen kortzichtige prikkel geweest om mensen te veel te lenen.
De overheid had grootschalige reclamecampagnes kunnen voeren tegen hoge hypotheken en /of aflossingsvrije hypotheken. De overheid had de NHG -die nu duikt- kunnen verbieden zodat mensen minder hadden kunnen en willen lenen, Of de overheid had de NHG kunnen verplichten zich te wapenen tegen deze malaise door veel hogere reserves aan te houden.

De overheid heeft er goed aan gedaan demografie te verplichten in het basisonderwijs. Mede hierdoor hebben veel mensen zich niet in veel te hoge hypotheken opgehangen. De getoonde bevolkingspiramides zijn namelijk geen nieuws voor mensen die de afgelopen 40 jaar aardrijkskundeles hebben gehad op school. Etc, etc.
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Kinderbijslag fors verhogen zou misschien ook helpen
Op de woningmarkt geldt de wet van vraag en aanbod. in de Verenigde Staten gebeurt het steeds vaker dat de bank het huis laat slopen nadat iemand die zijn hypotheek niet meer betaalt uit huis geplaatst wordt. Ook in Spanje wordt het overschot aan woningen nu weggesloopt, en er zijn sloopplannen voor de krimpgebieden in Nederland - complete dorpen zullen verdwijnen.
Daar tegenover staat het Verenigd Koninkrijk, waar de huizenprijs al tientallen jaren kunstmatig wordt opgekrikt door nieuwbout te beperken. Max Keiser noemt dat "UK's Economics of Extinction"