Waarom zijn politici er nooit in geslaagd het begrotingstekort structureel te verlagen?

De staatsschuld van ons land bedraagt nu ruim 420 miljard euro en stijgt met 810 euro per seconde: http://www.destaatsschuldmeter.nl/
In de jaren na 1900 is het slechts drie keer voorgekomen dat de staatsschuld een beetje afnam, om daarna weer flink te stijgen.

Burgers die meer geld uitgeven dan er binnenkomt, zijn zo verstandig dat ze gaan bezuinigen om hun schuld niet verder op te laten lopen. Waarom is het voor de Nederlandse staat zo moeilijk om inkomsten en uitgaven in evenwicht te houden?

11 jaar geleden
in: Economie
1.3K

Het beste antwoord

Dat komt omdat de welvaart tot een zo hoog niveau is gestegen dat
de burgers van ons land aan welvaart en luxe gewend zijn.
Wij vinden het heel normaal om alles te hebben.

Ook om voor alle mensen te zorgen die dat zelf niet kunnen.
Dat laatste is natuurlijk prima

Dat kost allemaal vreselijk veel geld
Als je dus als overheid gaat bezuinigen dan tref je daarmee iedere inwoner
van ons land in de portemonnee.
Dat willen we niet.
Want we willen de beste zorg en het beste onderwijs en een goede defensie en mooie huizen voor iedereen en schoon water uit de kraan en goede wegen etc. etc. en liefst zo veel mogelijk van alles....
[Bijna] niemand wil een stap terug doen om de staatsschuld te verminderen.

Als je het nieuws een beetje volgt zul je zien dat er op iedere bezuinigingsmaatregel een hoop protesten komen.
En wij leven gelukkig in een heel democratisch land, waar de door ons gekozen volksvertegenwoordiging de beslissingen neemt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
10 jaar geleden
Dankjewel!

Andere antwoorden (2)

De overheid wil een bepaalde hoeveelheid geld uit blijven geven, ook als de ontvangsten (belastingopbrengsten) niet toereikend zijn.

Als er minder geld wordt uitgegeven aan defensie, onderwijs, volksgezondheid (het maakt niet uit) begint er altijd wel iemand te 'roepen' want dan moet er bezuinigd worden en dat doet pijn. Want het leger wil zo af en toe toch nieuwe straaljagers kunnen kopen die voldoen aan de hoogste militaire eisen, het onderwijs wil leraren zodanige salarissen kunnen bieden dat ze niet kiezen voor het bedrijfsleven en we willen toch allemaal dat er genoeg 'zorgpersoneel' is als we ziek en oud worden.

Nu kan de overheid natuurlijk de inkomstenkant gaan aanpassen. Bijvoorbeeld door het BTW-tarief te verhogen. (Maar daar zijn de winkeliers niet blij mee, want dan wordt er minder verkocht). Of door de belastingschalen voor de inkomstenbelasting aan te passen (maar daardoor krijg je fiscale vluchtelingen).

En nu zitten we in een tijd dat economisch alles tegen zit. (En toch gaan veel mensen nog steeds jaarlijks met vakantie, ze blijven roken, enz. dus 'dat het zo slecht gaat' is ook weer betrekkelijk.)

Als een regering verstandig is, bezuinigt ze in een tijd dat het goed gaat, zodat er flinke reserves zijn voor de tijden dat het minder gaat. Toch overheerst soms de neiging om in goede tijden 'leuke dingen voor de mensen te doen'. Voor Sinterklaas spelen doet het bij 'het 'volk' immers altijd goed;-)
11 jaar geleden
Omdat niemand het overzicht heeft. Het gaat om hele grote bedragen die dan gemakshalve maar afgerond worden op miljoenen. Niemand weet precies wat er met die miljoenen gebeurt. Een mooi voorbeeld is dat kerkgenootschappen en sportverenigingen profiteren van Europese landbouwsubsidies, wat laatst in het nieuws was. Nu is dat een Europees voorbeeld maar ik kan je verzekeren dat in Nederland precies hetzelfde gebeurt. Een familielid van mij zit in een gemeenteraad en heeft een tijd geleden gevraagd wat er met een subsidiepot van die gemeente gebeurt was. Na driemaanden konden de ambtenaren alleen maar melden dat ze het niet wisten en niet konden achterhalen.

De overheid doet in het groot wat mij in het klein overkomt. Dat ik € 50 in mijn portemonnee heb en opeens zijn ze weg. Vraag me niet waar ze gebleven zijn...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Mullog een staat maakt een begroting van 100 aan kosten en dan blijkt er 90 haalbaar aan inkomsten dat heet een begrotings te kort en dan wordt er10 geleend. Wat jij verteld is een ander probleem daar gaat het over gelden die begroot zijn maar niet veramntwoord kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
RonRon, als je 100 aan kosten maakt en maar 90 aan inkomsten krijgt dan ga je sturen dat die 100 90 wordt. Maar als je allemaal niet meer weet waar je wat aan uitgeeft kun je ook niet sturen. Als je geld ter beschikking stelt om Vogelaarwijken aan te pakken, dat doe je dat op regeringsniveau voor, ik noem maar wat, 100 miljoen. Bij de verschillende gemeenten die in aanmerking komen landt dat tussen de 3 en 5 miljoen. Daar gaan mensen plannen voor maken die varieren van een tot een paar ton per wijk. Dat wordt weer verdeeld naar deelplannen en activiteiten die door mensen worden uitgevoerd. Tegen die tijd weten die mensen al niet meer welke doelstelling moet worden bereikt, is niemand in staat te meten of het beleid effectief is en valt alles nog eens duurder uit dan gepland. Aangezien de mensen in de uitvoering de tekorten niet zelf uit eigen zak gaan betalen, gaat de gemeente weer bijspringen. en dat gaat weer omhoog naar de regering met als conclusie we hebben voor 100 miljoen begroot, 130 miljoen uitgegeven en voor 20 miljoen bereikt wat we wilde bereiken. De rest is weggegooid geld. En denk je nou echt dat er iemand in Den Haag is die echt grip op zo'n proces heeft? De vraag is waarom politici het begrotingstekort omlaag te brengen. De begroting is niet meer dan een financieel model van de werkelijkheid. Je moet weten hoe de werkelijkheid zich gedraagt om een goede begroting te maken. Mijn standpunt is dat dat door niemand meer kan omdat de beleidsmakers niet weten wat er in de werkelijkheid gebeurt, laat staan politici. En geloof me, ik her er met voldoende contact gehad om dat te kunnen beoordelen.
ronron1212
10 jaar geleden
Je hebt het nu over bezuiniging om de kosten te kunnen verlagen dat is nu net wat de regering aan het doen is en kijk eens wat een problemen dat geeft zo makelijk is dat dus niet anders hadden we dus nooit een begrotings te kort gehad. Het gaat om de begroting en die sluit niet en die krijgen ze ook niet sluitend Wat jou stelling is doet er niet toe het gaat om wat er nu aan de hand is. De begroting is geen werkelijkheid maar is een stuur meganisme en dat geeft een groot te kort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lukt mij denk ik niet goed mijn punt uit te leggen. Ik heb het niet over bezuinigingen. Ik heb het er over dat de afstand tussen de politiek en de werkelijkheid zo groot is geworden dat er niemand meer is die de consequenties van maatregelen kan overzien. En dat leidt tot beleid dat tot begrotingstekorten leidt.En dat is dan weer de oorzaak waardoor politici het niet omlaag krijgen
ronron1212
10 jaar geleden
Beste mullog het bezuinigen is een groot probleem omdat hoe ze het ook doe de nederlanders links of rechts om de rekening krijgen. Over het algemeen ook nog eens de minst draagkrachtige. De mensen met het meeste blijven vaak buiten schot. Jammer maar het is nu eenmaal zo bezuinigen betekend hoe dan ook ergens op inleveren.