Wat is het verband tussen een fase van laagconjunctuur en het rendement dat door pensioenfondsen worden behaald?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie

Antwoorden (1)

Pensioen fondsen hebben het geld in hun beheer vaak in kantoren , winkels , pakketten met aandelen in bedrijven genoteerd op de AEX . Indien de kantoren en bedrijf's panden , winkels leeg staan en geen (of minder) huur opbrengsten geven en de aandelen in waarde dalen ja ! Dat is slecht nieuws voor de pensioen fondsen . Dus in periode van laag Conjunctuur dalen de consumenten uit gaven en letten meer op de prijs en duurzaamheid , winkels hebben minder omzet en gaan weg of willen huur verlaging . Kantoren en bedrijf's panden staan leeg omdat er door bedrijven minder (of anders ) wordt geïnvesteerd . Toen de aandelen duikelden in de financiële sector was dat een hard gelag Vd pensioen fondsen die hadden daar dikke pakketten aandelen in . , de banken raakten eigenlijk onderwater (veel meer schuld dan bezit ) wilden daarom het bedrijfsleven niet meer financieren en die gaan op hun beurt weer bezuinigen met de bekende gevolgen :( daarbij hadden sommige pensioen fondsen in al hun wijsheid hele pakketten rommel hypotheken in de USA gekocht en toe het daar stagneerde betaalde veel mensen hun hypotheek niet meer dus ja investeren in hoog conjunctuur is makkelijk alles wordt bijna vanzelf meer waard door de vraag ? In laag conjunctuur wordt dat een totaal ander verhaal .