Kan je GELD letterlijk verkopen?

Is dat mogelijk? En zo ja, hoe gebeurt dat dan?

Ik dacht eigenlijk dat je het alleen kan lenen, of omwisselen (bijv briefpapier in munten, of andere valuta in het valuta van het land waar je woont / je bevindt)...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie
2K

Het beste antwoord

Als jij mij een geldig briefje van 20 euro wilt verkopen, biedt ik daar een tientje voor.

Als je die deal accepteert, heb je mij een 20 euro biljet verkocht.

Dus ja: het kan. En zoals in bovenstaande antwoorden uitgelegd gebeurt het ook.

Voor een setje vaticaan euro's (waarde 3,88 euro) betaal je al gauw ruim honder euro...

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor een setje monaco (inclusief een paar speciaaltjes waarschijnlijk) betaal je zelfs 400 euro, zie de bronnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Netjes! +1

Andere antwoorden (5)

Er zijn zoveel mensen die speciale euromunten sparen dat er hele winkeltjes omheen zijn gebouwt. dan word het ook boven de officiele waarde verkocht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt geld verkopen, maar het enige voorbeeld wat me echt te binnen schiet zijn muntenverzamelaars. Dus een bepaald briefje of een bepaalde munt met een zeldzaamheidje erop, een speciale uitgaven of een bepaald jaartal. Dat zijn voorbeelden waarbij geld verkocht wordt en dan is het eigenlijk ook meer een verzamelaarsobject.

Verder kun je geld niet verkopen. Het is eigenlijk een ruilmiddel. Je kunt dus geld inruilen voor goederen (je koopt die goederen) of je kunt goederen inruilen voor geld (je verkoopt de goederen).

Met een beetje fantasie kun je het laatste voorbeeld nog wel omdraaien. Als je bijvoorbeeld een brood koopt dan kun je stellen dat je je geld verkoopt in ruil voor brood, maar eigenlijk is dat een omgekeerde redenering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden PLUS je kan je buitenlands geld verkopen aan de bank PLUS je kan je geld verkopen aan de bank en het later terugvragen en dan krijg je een kleine winst (rente).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iets op een spaarrekening zetten is GEEN verkopen.
Dat kan zeker wel.

Als iemand naar mij toe komt en vraagt of ik honderd euro van hem wil kopen voor vijftig euro, is het natuurlijk meteen verkocht.

Verder kun je bepaald geld verkopen aan musea. (Buiten de eerder genoemde antwoorden)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je naar de bank gaat om vreemde valuta te kopen, koop je dat ook gewoon, je betaalt dan ook een extra bedrag dus je betaalt meer dan je terugkrijgt. Als je dus bijvoorbeeld terugkomt van een vakantie en weer euro's wilt hebben dan verkoop je dus het geld dat je wilt inwisselen.