Wat is het het verschil tussen het BBP en het BNP?

Volgens mij weet ik wel hoe het zit, maar toch twijfel ik altijd over het BBP. Ik zal even laten zien wat ik denk dat het is:

BBP: Alle goederen en diensten die in een bepaald land zijn geproduceerd in een jaar. (VB: Een land produceerd in een jaar alleen 20 tafels. Dan is het BBP 20?)

BNP: De waarde van alle goederen en diensten die in een bepaald land zijn geproduceerd in een jaar. (VB: Een land produceert in een jaar 20 tafels met een waarde van €5,- per tafel dan is het BNP 20x€5,-= €100,-). Dus in principe is het BNP dan dus de waarde van het BBP?

Klopt mijn beredenering of zit ik fout?
Kan iemand het mij nog even uitleggen?

bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Economie
13.1K

Het beste antwoord

Het bruto binnenlands product (bbp) is de totale geldwaarde van alle in een land geproduceerde finale goederen en diensten gedurende een bepaalde periode (meestal een jaar). Meestal wordt met dit begrip het bruto binnenlands product tegen marktprijzen bedoeld.

Jij mist dus het stukje 'geldwaarde' dus je hebt het niet over 20 tafels maar over 100 euro (5x2).

Het bruto nationaal product (bnp) is de waarde van alle goederen en diensten die in een bepaalde periode (meestal een jaar) door een bepaald land worden geproduceerd (het bruto binnenlands product) plus de door de inwoners van het eigen land in het buitenland verdiende primaire inkomens minus de door buitenlanders in het betreffende land verdiende primaire inkomens. Samengevat betekent 'binnenlands' hier verdiend/geproduceerd binnen de landsgrenzen en 'nationaal' verdiend/geproduceerd door de staatsburgers van een land.

Dus het BNP = BBP + (inkomens verdiend in buitenland - inkomens verdiend in eigen land door buitenlanders).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verschil tussen bni en bbp Het bruto binnenlands product (bbp) betreft alle inkomsten binnen de staatsgrenzen van een land.
Het bruto nationaal inkomen (bni) betreft alle inkomsten door iedereen met eenzelfde nationaliteit. Misschien kun je hier kijken: http://www.coopami.org/nl/countries/all/pdf/glossary.pdf Daar staat namelijk: BRUTO NATIONAAL INKOMEN (BNI)
Het Bruto Nationaal Inkomen (BNI) = Bruto Binnenlands Product (BBP) + (inkomsten uit de
factoren arbeid en kapitaal afkomstig van het buitenland – inkomsten uit de factoren kapitaal en
arbeid gestort aan het buitenland).

Andere antwoorden (1)

Het bruto binnenlands product (bbp) betreft alle inkomsten binnen de staatsgrenzen van een land.

Het bruto nationaal product (bnp) is de waarde van alle goederen en diensten die in een bepaalde periode (meestal een jaar) door een bepaald land worden geproduceerd (het bruto binnenlands product) plus de door de inwoners van het eigen land in het buitenland verdiende primaire inkomens minus de door buitenlanders in het betreffende land verdiende primaire inkomens. Samengevat betekent 'binnenlands' hier verdiend/geproduceerd binnen de landsgrenzen en 'nationaal' verdiend/geproduceerd door de staatsburgers van een land.

Jij vergeet de export opbrengsten.