Hoe is nederland omgegaan met de staatschuld in de afgelopen jaren, is de schuld gestegen of juist gedaald?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Economie

Antwoorden (2)

Ondanks alle mooie woorden die elke regering opnieuw over ons uitstort, zit het financieringstekort steeds rond (meestal zelfs iets boven...) de beroemde drie procent.
Dat betekent dat de staat drie procent meer uitgeeft dan zij ontvangt. Bij een inflatie die (de laatste) jaren steeds ruim onder de 3% is gebleven betekent dat dat de staatsschuld zowel in absolute, als in relatieve zin steeds is blijven stijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De afgelopen paar jaar heeft de overheid meer geld uitgegeven, dan geincasseerd.
Dat impliceert dus dat de staatsschuld toeneemt.