Zoals gevraagd hierbij een eenvoudig antwoord.

Bij de IstSoll aanpak leg je de huidige situatie vast, analyseer je de knelpunten daarbij en definieer je de gewenste situatie. Dit alles voorzien van een aantal alternatieven, waaronder ook de nuloptie (niets doen).
Dit is toepasbaar op zowel processen als b.v. IT applicatielandschappen (of varianten daarvan).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ist wil niets anders zeggen: hoe is nu en soll: hoe moet het worden of hoe zouden we het willen. Om de soll situatie te kunnen realiseren is het handig de isst situatie te benoemen. Je weet dan hoe en wat he moet doen om de soll te bereiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ist situatie is inderdaad de situatie zoals het nu is. De soll hoe je het zou willen. Dan is er nog de gap, dit is wat je moet doen van de iat naar de soll te komen.
Dit wordt vaak gebruikt voor projecten in de business case.