Heb ik wel een crypto hardware wallet nodig?

Hi allemaal, al een paar maanden ben ik bezig met crypto en de inleg van mijn portefeuille wordt steeds groter. Ik heb Bitvavo als broker en zie op hun website dat je wallet is verzekerd tot 255 miljoen euro. (Dit wist ik niet). Maar was dus wel van plan om een Ledger aan te schaffen waarop ik mijn keys veilig kan opslaan. Is dit eigenlijk wel nodig als je dus bij Bitvavo bent verzekerd tot 255 mil?

2 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Ja. Op het moment dat jij aanzienlijke bedragen op de exchange hebt staan adviseren de experts om de tegoeden altijd offline via hardware wallets op te slaan.
Bitvavo zegt zelf : “Gebruik een hardware wallet : Een van de belangrijkste voordelen van digitale activa is dat u geen vertrouwen hoeft te hebben in derde partijen zoals banken of exchanges, zoals Bitvavo. We raden je altijd aan om je digitale assets op je eigen hardware wallet te bewaren. Dit zorgt ervoor dat u volledige controle heeft over uw eigen digitale activa, zonder tussenkomst van derden of kwaadwillende actoren.“

Als Bitvavo gehackt wordt, ben je verzekerd.
Maar als je account ‘door eigen schuld’ (bijvoorbeeld door malware op je computer) gehackt wordt niet.

Nadeel wallet
Bereikbaarheid: je digitale munten die je op een hardware wallet zet kun je niet direct verhandelen. Je slaat ze namelijk off-line op en zijn niet 1,2,3 te bereiken. Wil je ze verkopen dan zal je eerst de crypto coins moeten versturen naar bijvoorbeeld Bitvavo of Binance.
Snelheid: doordat je tokens minder goed te bereiken zijn mis je snelheid. Moet je snel cryptomunten verkopen doordat de koers keldert? Dan mis je als ze op een hardware wallet staan kostbare minuten. Echter kun je ook denken… ik investeer voor de long term dus mocht de koers dalen, wat maakt dan die 2 tot 5 uur (bij een Bitcoin transactie) uit?