Waarom kiezen de meeste beleggers om te beleggen in aandelen in plaats van staatsobligaties?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Beleggen

Antwoorden (5)

Het is nog maar de vraag of het zo is, dat de meeste beleggers in aandelen beleggen. Wat wel eens zou kunnen kloppen, is dat de meeste beleggers èn in aandelen èn in obligaties beleggen, om het risico een beetje te spreiden.
Aandelen brengen in de regel meer op dan obligaties, maar hebben ook een groter risico.
Als het slecht gaat in de aandelen kiezen beleggers wat meer voor obligaties en andersom.
Als ik het goed heb, dan valt er op dit moment in aandelen èn obligaties niks te verdienen, en je geld op de bank zetten levert helemaal niks op. Dus is goud op dit moment nogal populair.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De belegger gaat voor het grote geld. Staatsobligaties hebben een lagere rente en een redelijk vaste opbrengst. Aandelen kunnen veel meer opleveren maar ook veel minder. De hoop is altijd veel
13 jaar geleden
Ik vraag mij af of dit zo is. Ik ben heel benieuwd waar je dat vandaan hebt.

In de huidige tijd kan ik mij er nog wel iets van voorstellen want de rente is zeer laag en staatsobligaties leveren dus momenteel niet zo heel veel op.

Vanwege de fluctuele markt kan je met aandelen nu dus wel hogere rendementen behalen. Daarentegen zijn de risico's natuurlijk wel groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een belegger (geen speculant) zoekt het juiste evenwicht tussen rendement en risico. Dus gedeeltelijk in aandelen en gedeeltelijk in obligaties of andere beleggingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker weten doe ik het natuurlijk niet maar ik denk dat kleine beleggers iets meer op aandelen zitten. Om op die manier net wat meer rendement te halen. Maar het is eerder een aanname dan een zekerheid.