Zin bitcoins Nederlands of buitenlands vermogen?

Stel iemand heeft bitcoins vallen die juridisch en fiscaal onder je binnenlands vermogen of buitenlandse vermogen?

2 jaar geleden
1.1K
tinus1969
2 jaar geleden
Wat zijn de relevante consequenties als het Nederlands of buitenlands vermogen is? In alle gevallen is het in NL belast in box 3, als je NL ingezetene bent.

Antwoorden (1)

Er is geen centrale server in een gedistribueerd peer-to-peer netwerk en de geografische plaats van de cryptomunten kan niet bepaald worden. Dit biedt in fiscale zin geen aanknopingspunt om te stellen dat cryptomunten in het buitenland worden aangehouden en tot buitenlands vermogen gerekend zouden moeten worden.
Nuancering uit andere bron: op grond van artikel 16 Algemene wet inzake rijksbelastingen kan in beginsel kan tot vijf jaar nadat de belastingschuld is ontstaan worden nagevorderd. Wanneer sprake is van een buitenlands voorwerp kan zelfs tot twaalf jaren na het ontstaan van de belastingschuld worden teruggevorderd. Aangezien cryptovaluta zowel niet binnenlands als buitenlands vermogen zijn, kan aan de hand van het object zelf geen termijn worden gegeven. Al is de ratio van de twaalfjaarstermijn wel passend bij cryptovaluta.
Eigenlijk is het dus noch binnenlands, noch buitenlands vermogen.