Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een Bitcoin-block?

Hier hoor ik dus iedereen over, maar ik vind het maar vaag. Ligt dit aan mij of ben ik de enige die dan aan een soort Word-document denk waarin de transacties in worden geschreven? Wat is een Bitcoin-block?

2 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

De blockchain is een keten van bitcoinblokken. Elk blok kan worden beschouwd als een pagina in een grootboek. De individuele blokken zijn samengesteld uit verschillende componenten. Grofweg kunnen deze worden onderscheiden in de kop van het blok (blockheader) en het lichaam (blockbody).

Blockheader
De kop van het blok is verdeeld in zes componenten:
1. het versienummer van de software
2. de hash van het vorige blok
3. de root-hash van de merkle tree
4. de tijd in seconden sinds 1970-01-01 T00: 00 UTC
5. de moeilijkheidsgraad
6. de nonce
Hier verder uitgelegd:
https://btcdirect.eu/nl-nl/blok-uitgelegd

Blockbody
Hierin staan alle transacties die door het blok zijn bevestigd. Overigens is de eerste transactie in een blok de coinbasetransactie. Dit is de transactie waarin vastgelegd is hoeveel de miner aan reward en fee ontvangt.
Als een miner een blok wil toevoegen aan de blockchain, dan valideert hij eerst de transacties. Ofwel, heeft de afzender genoeg geld om uit te geven? Deze informatie haalt de miner dan weer uit de blockchain. Wil de afzender tien bitcoin verzenden? Dan controleert de miner in voorgaande blokken op de blockchain of die tien bitcoin ook via een transactie in zijn bezit zijn gekomen.
De transacties in een blok staan niet alleen in een lijst, maar in een zogenaamde Merkle Tree.Hier verder uitgelegd:
https://btcdirect.eu/nl-nl/blok-uitgelegd
(Lees meer...)
2 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding