Waarom is Bitcoin vervuilend?

Bitcoin is toch digitaal geld? Op welke manier zou dit dan vervuilend zijn?

2 jaar geleden
1.7K
ronron1212
2 jaar geleden
Door het zo genaamde mijnen daarvoor zijn heel veel Electra gebruikende pc nodig.

Antwoorden (2)

Het is een digitale "munt", die heel veel energie gebruikt. Voor het "minen" van cryptomunten, zoals de bitcoin, draaien over de hele wereld continu ontelbare computers en servers. Deze verbruiken hele grote hoeveelheden energie. Voor het opwekken van deze energie worden in de meeste gevallen fossiele brandstoffen gebruikt.
Eerder dit jaar heeft The Cambridge Center for Alternative Finance uitgerekend hoeveel energie er wordt verbruikt door het gebruik van bitcoins. Zij kwamen toen op 130,72 TWh (= TerraWattuur) op jaarbasis. Dit is meer dan alle Nederlanders en alle Nederlandse industrie samen per jaar verbruikt.
2 jaar geleden
Bitcoin zelf is niet perse vervuilend. Het is de manier waarop Bitcoin vrijkomt (minen). Het minen naar cryptocurrencies (niet alleen Bitcoin) kan enorm veel energie kosten. In april 2022 verbruikte Bitcoin 5.8 GigaWatt aan energie. Dit is omgerekend 140 TWh per jaar, evenveel als een land als Argentinië. Dit lijkt enorm veel, echter kent de productie van goud (dat meer in relatie staat tot BTC dan een land) een schattig van bijna het dubbele namelijk: 265 TWh per jaar.

Meer info over het energieverbruik van BTC vind je hieronder.
een jaar geleden