Hoe wordt de waarde van cryptocurrency bepaald?

Soms is een Bitcoin o.i.d. heel veel geld waard en de andere dag lijkt daar niets meer van over te zijn. Hoe kan het dat digitaal geld van de een op de andere dag een stuk minder waard is? Hoe gaat dat in zijn werk?

Antwoorden (3)

Zoals bijna bij alle "producten" van waarde.
Door de "wet" van vraag en aanbod.
Als er meer mensen zijn die een bitcoin willen kopen dan dat er zijn die willen verkopen, dan stijgt de waarde.
Andersom daalt de waarde.
===
http://www.watisbitcoin.nl/waarde.php

Vraag en aanbod
Aangezien Bitcoin wordt beschouwd als geld heeft het waarde. Steeds meer mensen gebruiken het en bedrijven zijn enthousiast over de voordelen ervan. In de vroege expirimentele fase werd de waarde van een Bitcoin bepaald op basis van de energiekosten die gemaakt werden om het Bitcoin netwerk in stand te houden. Tegenwoordig wordt de prijs bepaald door de waarde die handelaren toekennen aan Bitcoins, door middel van vraag en aanbod op wisselmarkten.
Toegevoegd op 01 juni 2021 17:20: tekst
2 jaar geleden
De waarde van Crypto wordt simpel gezegd, bepaald door de mens.

Hoe meer bitcoin in omloop is, hoe minder die waard is (vaak zo).

Maar, als er minder Bitcoin in omloop is (Dus mensen houden het op hun ‘wallet’) dan is de kans dat deze weer stijgt, want er is minder in omloop, dus zeldzamer.

Zie het als een Ferrari die maar 100 keer gemaakt is.

Bij aankoop kost deze 100.000 euro.
En 100 mensen hebben er een, en 5 verkopen hem weer, dan kunnen ze er meer geld voor vragen dan wanneer er 50 in omloop zijn.
2 jaar geleden
Naast dat vraag en aanbod een belangrijke rol spelen bij het bepalen van de waarde zijn er nog een aantal andere factoren die de waarde van een cryptocurrency kunnen bepalen, namelijk: marktgrootte, koersfluctuaties, handelsvolume en invloed van derden. Meer informatie over hoe prijzen dan wel niet de waarde bepaald wordt vind je hieronder.
een jaar geleden