Wat is het verschil tussen cryptomunten?

Ik ben helemaal niet zo thuis in die wereld, maar merk in mijn omgeving dat cryptocurrency weer helemaal oplaait. Ik heb me laten vertellen dat er bijna 1000 cryptomunten zijn, maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen al die cryptomunten?

2 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Wereldwijd zijn er meer dan 7.500 cryptomunten in omloop. Een deel daarvan heeft mogelijk bruikbare toepassingen voor de toekomst, maar het zullen zeker niet allemaal ‘winnaars’ worden.
Bij cryptobeleggingen denken de meeste mensen aan munten waarmee je (ook) kunt betalen, zoals bitcoin of ethereum. Maar er zijn ook talloze crypto’s waarmee je belegt in een slim algoritme of een platform.

Blockchaintechnologie
Hoe verschillende cryptomunten ook zijn, ze maken gebruik van één technologie: de blockchain. Hierbij worden financiële transacties, maar bijvoorbeeld ook documenten cryptografisch versleuteld en vastgelegd op een digitaal logboek via meerdere computers die met elkaar zijn verbonden.
Het eerste onderscheid dat je moet maken is tussen de bitcoin en altcoins.
Altcoins (een afkorting van alternative coins) zijn alle overige virtuele munten, die gebruik maken van een eigen blockchain. Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan ethereum, stellar en cardano.

Tokens
Naast de bitcoin en altcoins zijn er ook nog tokens. Deze worden via een ICO (Initial Coin Offering) uitgegeven op een al bestaande blockchain, zoals die van ethereum.
Tokens kunnen van alles zijn, zoals een aandeel in een bedrijf, een eigendomsbewijs of een obligatie. Er zijn ook tokens waarmee je niet een deel van een bedrijf in handen krijgt, maar alleen meelift met de waarde van het bedrijf. Hoe succesvoller het bedrijf is is, hoe harder de waarde van de munt stijgt en vice versa.

Zoveel cryptomunten, zoveel toepassingen
De verschillen tussen cryptomunten zijn erg groot. Zo varieert het aantal munten dat in omloop is en zijn er grote verschillen in transactiesnelheden. Daarnaast heeft elke munt een andere toepassing.
Denk bijvoorbeeld aan het doen van betalingen, het uitwisselen van juridische documenten of het opslaan van informatie.
Om je een idee te geven van het enorme kleurenpalet van de cryptomarkt, staan hier enkele munten op een rij:
https://www.businessinsider.nl/crypto-bitcoin-altcoin-token-uitleg-voorbeelden-beleggen/