Wat is de betekenis van gemined?

Op Google kom ik veel informatie tegen, maar het heeft geen betrekking op wat ik zoek. Ik ben niet zozeer geïnteresseerd naar ‘mining’ in de mijnbouw, maar juist in de cryptocurrency. Wat betekent het bijvoorbeeld als een Bitcoin is 'gemined'?

2 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
https://www.blockchainnow.nl/bitcoin-mining-voor-beginners/
Wellicht iets voor jou....

Antwoorden (2)

Door het mijnen van de bitcoin worden transacties gecontroleerd en meer exemplaren van de cryptocurrency op de markt gebracht.
Een munt waar je geen transacties mee kan verrichten, is uiteraard nutteloos. En het mijnen is nodig om transacties tot een goed einde te brengen in het blockchainsysteem, en dus in bitcoin. Elke transactie die gebeurt, moet namelijk worden gecontroleerd en goedgekeurd. Daarvoor rekent het systeem op die zogenaamde miners.
Transacties die goedgekeurd zijn, worden ondergebracht in de blockchain en zijn vanaf dan eigenlijk onaantastbaar. Vanaf een transactie in de blockchain zit, kan je er niets meer aan veranderen.
Het bitcoinnetwerk bestaat uit een enorm aantal zogenaamde ‘nodes’. Zo’n node is eigenlijk gewoon een krachtige computer die bitcoinsoftware kan draaien en meehelpt aan het verspreiden van informatie. Als er een transactie plaatsvindt, zal zo’n node die gaan goedkeuren en die informatie gaan doorgeven aan nodes in zijn netwerk. Die doen dat op hun beurt opnieuw, en opnieuw. Tot iedere node in het systeem die transactie heeft doorgekregen.
Sommige van die nodes zijn echter miners. Die gaan die goedgekeurde transacties bundelen in wat een block wordt genoemd. Eens zo’n block is gevormd, zijn we klaar voor de volgende stap: het encrypteren.
Om zo’n block veilig te maken zodat niemand er nog iets aan kan veranderen, moet die worden geëncrypteerd. Dat gebeurt door het oplossen van een complex wiskundig vraagstuk. Er moet een bepaald cijfer gevonden worden. Dat cijfer wordt een ‘nonce’ genoemd, een afkorting voor ‘number once used‘.
Die nonce is een geheel getal dat kan liggen tussen 0 en 4.294.967.296, om maar te zeggen dat dat cijfer bekomen helemaal geen makkelijke opgave is. Daarvoor gooien miners dan ook hun computerkracht in de strijd. Zo willen ze zo snel mogelijk die nonce gaan vinden. Miners zullen at random bepaalde cijfers gaan proberen en daar een hash van maken. Die uiteindelijke hash moet beginnen met een op voorhand bepaald aantal nullen. Er is geen manier om te weten hoeveel dat er zijn. Dus moet je echt gewoon op goed geluk proberen. Dat proces duurt, gemiddeld, zo'n 10 minuten per block.
Zie verder hier:
https://businessam.be/bicoin-mining-wat-het-hoe-werkt-het-en-hoeveel-verdien-je-ermee/
2 jaar geleden
Bij het lanceren van Bitcoin is er bepaald dat er in totaal 21 miljoen coins in de omloop kunnen zijn. Echter zijn niet alle coins direct vrijgegeven. Op dit moment zijn er 19,127,575.00 BTC gemined. Dit betekent dus dat er al 19+ miljoen coins zijn vrij gekregen. Dit vrij krijgen wordt gedaan door miners. Meer info over minen vind je hieronder:
een jaar geleden