Als je geld verdient met beleggen, moet je dat dan melden bij de Belastingdienst?

3 jaar geleden
in: Beleggen
2K
ronron1212
3 jaar geleden
https://bieb.knab.nl/sparen-investeren/vermogensbelasting-2020-hoeveel-moet-je-betalen

Antwoorden (2)

Je moet bij de belastingdienst opgeven wat je vermogen is. Wat je met beleggen hebt verdiend of verloren is niet ter zake. Op dit moment betaal je 30% belasting over een fictief rendement. De eerste 30.846 euro is onbelast.
Vanaf 2022 verandert dit. Als je een vermogen hebt moet je dat voor de belasting opsplitsen in: 1. spaargeld, 2. beleggingen, 3. schuld. Over elk daarvan betaal je belasting over een fictief rendement; er zijn drie verschillende rendementen De belastingvrije voet blijft 30.846 euro.
https://nos.nl/artikel/2300638-wat-merk-je-van-de-nieuwe-belasting-voor-sparen-en-beleggen.html
3 jaar geleden
Kees1
3 jaar geleden
Oke het is duidelijk nu. bedankt!
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda hoe kom je erbij?
https://bieb.knab.nl/sparen-investeren/vermogensbelasting-2020-hoeveel-moet-je-betalen
ronron1212
3 jaar geleden
@SendWierda lees je link nog eens goed dan zie dat 30% niet klopt.
SentWierda
3 jaar geleden
@ronron1212. Ik veronderstel dat Kees1 het snapt.
In het linkartikel staat dat je nu 1,6% belasting (= 30% van 5,33%) betaalt over de beleggingen als je meer dan 30.846 euro hebt belegd. Dat wordt vanaf 2022: 1,76% (= 33% van 5,33%).
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda dat is iets anders dan 30%
SentWierda
3 jaar geleden
@ronron1212. Kwestie van goed lezen: "30% belasting over een fictief rendement". Het fictieve rendement is 5,33%. Dus 30% van 5,33% = 1,6%.
SimonV
3 jaar geleden
Een link uit 2019. Allang achterhaald:
https://www.businessinsider.nl/vermogensrendementsheffing-vermogensbelasting-spaartaks-box-3-2022-gaat-niet-door/
ronron1212
3 jaar geleden
@SimonV de cijfers zijn misschien iets anders maar vermogensbelasting blijf je betalen met vemogen
De fiscale gevolgen van beleggen zijn per individu te verschillend om hierop een sluitend en geldend antwoord te kunnen geven. Je zult in ieder geval iets moeten opgeven bij de belastingdienst. Vooralsnog is er spanning tussen wat door de fiscus als normaal vermogensbeheer wordt beschouwd en dat wat een daytrader aan activiteiten uitvoert. Normaal gesproken zijn rendementen/vermogenswinsten slechts belast in Box 3 van het nieuwe belastingstelsel. Echter, indien een trader geen andere inkomsten geniet dan de resultaten vanuit trading, zal de belastingdienst deze bron stellen onder inkomsten uit overige werkzaamheden en belasten in Box 1.
Er heerst volop discussie omtrent deze vaststelling. Slechts een op maat gegeven antwoord door de betreffende inspecteur schept echte duidelijkheid.

Je kunt hier berekenen wat je belasting in box 3 zal zijn:
https://www.knab.nl/financieel-overzicht/vermogensbelasting-2021
https://www.berekenen.nl/inkomen/vermogensbelasting-berekenen
Sparen en beleggen worden in 2020 en 2021 belast op basis van een fictief rendement. In 2022 verandert het systeem mogelijk wel, maar het is nog niet duidelijk of vermogen dan op basis van het echte rendement belast zal worden.