Is rentepercentage bij deze obligatie per maand of per jaar?

Een obligatie kost €1000 om te kopen bij de uitgifte (dus voor de investeerder die de obligatie koopt bij emissie).
Er wordt gesproken van een NETTO rente van 8,20 %.
De rente wordt per kwartaal uitgekeerd.
De looptijd van de obligatie is 10 jaar.

Ik begrijp niet hoe ik de rente moet interpreteren.
Als men investeert in deze obligatie, en bijvoorbeeld één zo'n obligatie van €1000 zou kopen, wat is dan van toepassing?
- Wordt de "netto rente" van 8,25% per kwartaal uitgekeerd? Dus ontvang je elk kwartaal 8,20% van €1000?
- Of wordt bedoeld dat je per jaar 8,20% van €1000 ontvangt?
- Of wordt bedoeld dat je 8,20% van €1000 aan het einde van de looptijd (dus over 10 jaar) ontvangt?

Het rendement van investeren in zo'n obligatie hangt duidelijk heel erg af van welke van bovenstaande van toepassing is. Of is het antwoord op mijn vraag een mogelijkheid die ik hierboven nog niet heb genoemd?
Ik zie nu dat ik op één plek in de tekst 8,25% zeg, terwijl er dus overal 8,20% moet staan.

3 jaar geleden
in: Beleggen
1.7K

Antwoorden (1)

De rente is als tijd over een jaar de als je per kwartaal krijgt is dat een vierde van de jaar rente. Wat betreft is dat altijd het geval de rentes zijn in dit geval altijd op jaar basis in jou geval krijg je dus per 1000 euro 8,20% per jaar 82 euro per kwartaal 20,50 per kwartaal.