Koopt DNB direct of indirect aandelen op AEX en creeert daarmee n kunstmatige bodem?

Ik speculeer middels opties op n sterke daling van de markt maar heb t idee dat de markt kunstmatig wordt opgepompt door de DNB. Koopt zij met haar bodemloze hoeveelheid geld aandelen op de markt en manipuleert ze daarmee een zuivere marktwerking? Als dat zo is hebben we dan inzicht hoe DNB dat precies doet en welke grenzen ze daarbij aanhoudt? Maw heeft t uberhaupt zin om op een sterke daling van de AEX in te zetten als een superpartij als de ECB/DNB direct aandelen koopt /vraag creeert? Kan de AEX index uberhaupt ooit nog van huidige niveau van 465 naar bvb 250?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Beleggen
1.9K
paulus811
4 jaar geleden
Wereldwijd volgen de beurzen elkaar min of meer, daar zit geen DNB tussen, dus helaas voor je put opties. Overigens kun je op de korte termijn nog best iets verdienen met opties, maar de hele corona ellende en de verwachtingen daarover zitten al in de huidige koers verwerkt. Alleen als het NOG slechter gaat dan verwacht, zullen de beurzen weer wat dalen.

Antwoorden (1)

Nee, de DNB koopt geen aandelen. De belangrijkste inkomsten van de bank zijn rentebaten op buitenlandse valuta en eurobeleggingen en goud.
Als een openbaar lichaam heeft de DNB een functie als onderdeel van het Europees Stelsel van Centrale Banken (ECB).

De DNB koopt ook indirect geen aandelen, maar: de opkoopprogramma’s van de ECB gaan wel gepaard met een sterke stijging van de aandelenkoersen. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van de Nederlandsche Bank naar de effecten van het stimulerende monetaire beleid.
Met het opkopen houdt de ECB de rente laag, waardoor spaarders en institutionele beleggers uitwijken naar aandelen. Ook kunnen bedrijven door de lage rente goedkoper lenen, bijvoorbeeld om aandelen in te kopen. Daardoor stijgt de winst per aandeel en dat leidt tot een hogere aandelenkoers.