Wie bezit de beurs?

Heeft bijvoorbeeld de AEX een eigenaar, is het een bedrijf of een andere organisatie?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Beleggen
1.5K

Het beste antwoord

De AEX is een getal, geen organisatie. De index geeft het beeld weer van de koersontwikkeling van de 25 aandelen met de grootste marktkapitalisatie op de Amsterdamse effectenbeurs. Uit het gewogen gemiddelde van de koersen van deze aandelen wordt de stand van de AEX berekend. De index was een idee van Tjerk Westerterp, destijds directeur van de Optiebeurs Amsterdam.

De Amsterdamse effectenbeurs is wel een bedrijf. In 2000 is de Amsterdamse beurs gefuseerd met de Brusselse effectenbeurs en de Parijse effectenbeurs tot Euronext N.V., de eerste grensoverschrijdende effectenbeurs. Later nam deze organisatie ook de Portugese effectenbeurs, BVLP (Bolsa de Valores de Lisboa e Porto) en het Engelse London's International Financial Futures and Options Exchange (LIFFE) over. Het hoofdkantoor van Euronext is gevestigd in Amsterdam en is dus een Nederlands bedrijf.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
TurfGraver
6 jaar geleden
Bron:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdamse_effectenbeurs
;-)