Een optie is een recht om een aandeel te kopen of te verkopen : een call of put optie. Als je een calloptie koopt, betaal je een bedrag waarbij je het recht krijgt om binnen een bepaalde termijn 100 aandelen te kopen tegen een vooraf bepaalde prijs. De verkoper heeft de plicht om die aandelen tegen die prijs te leveren op de afloopdatum. Een putoptie verkopen betekent dat je de plicht hebt om op een bepaalde datum 100 aandelen te kopen tegen een vooraf bepaalde prijs.
Voorbeeld: Aandeel ABC heeft een koers van € 25,- op 1 november 2017.
Je koopt een call december 2017 voor € 0,50 met een uitoefenprijs van€ 29,-. Als de koers op de derde vrijdag van december hoger is dan € 29,- heb je recht op de levering van 100 aandelen ABC tegen een koers van € 29,-. (als de koers € 30,- is maak je € 100 winst minus de optiepremie van € 50,- die je betaald hebt).
Als de koers lager is: ben je de optiepremie kwijt.
Stel je verkoopt op 1 november een putoptie voor € 0,50 met een uitoefenprijs van € 24,-. Je moet dan wel een 'borg' beschikbaar hebben (margin) om er voor te zorgen dat als de koers op de derde vrijdag onder de € 24,- komt, jij die aandelen kunt kopen. Je hebt namelijk de plicht om 100 aandelen te kopen voor € 24,-, ook als de koers gedaald is tot € 0,00. Blijft de koers boven de € 24-,- dan heb je de optiepremie verdiend.
Optiecontracten kun je ook afwikkelen zonder het kopen / verkopen van de aandelen op de expiratiedatum (is de afloopdatum).
Er wordt gewerkt met standaardcontracten (100 stuks per contract, vaste expiratiedatum).

Futures: is de handel op termijn in goederen. Je koopt / verkoopt een standaardhoeveelheid goederen op een toekomstige datum voor een nu vastgestelde prijs.
Evenals bij opties geldt hier: dit is niet voor beginners geschikt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wil je uitgebreid antwoord op de vraag wat handelen in opties en futures zijn kijk dan naar de website die ik hieronder heb vermeld. Hier vindt je uitgebreid uitleg met praktijkvoorbeelden !

Het is een onderdeel van een gratis cursus waarin ook andere onderdelen ter sprake komt die betrekking heeft op opties en futures.

Veel succes