wie weegt vraag en aanbod af om de prijs van een bitcoin te bepalen?

de prijs voor een bitcoin word bepaald door vraag en aanbod maar wie weegt dat tegen elkaar op ? en waar haalt iedereen die prijs vandaan

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Dat gaat via beurzen. Maar er is niet 1 beurs, maar meerdere.

Als er veel vraag is zal de koers stijgen, als er veel verkopers zijn zal de koers dalen.
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Niet door de beurs
http://www.watisbitcoin.nl/waarde.php
KennisDelen
6 jaar geleden
Nou, het is niet de beurs die bepaalt of de orijs stijgt of daalt, dat wotdt uiteindelijk veroorzaakt door de mensen die erop handelen.
Op alle beurzen bij elkaar
ronron1212
6 jaar geleden
@KennisDelen bitcoin gaat niet op de beurs maar is handel op internet. Via onduidelijke kanalen. Niet voor niets waarschuwt de Nederlandse autoriteiten financiële markten hier voor. Bitcoin is dus geen beurs handelen. Op de beurs verhandeld men aandelen.
KennisDelen
6 jaar geleden
Inderdaad niet DE beurs, maar apart opgerichte beurzen die BUITEN het toezicht vallen - dus met alle risico's vandien (ik doe geen uitspraak of die risico's het waard zijn)
KennisDelen
6 jaar geleden
Wat meer informatie over bitcoin:
https://bitcoin.org/en/you-need-to-know
KennisDelen
6 jaar geleden
Sorry, kan ook in het Nedrrlands:
https://bitcoin.org/nl/wat-u-moet-weten Let overigens goed op waar je informatie over bitcoin vandaan komt, de kansen en risico's worden niet altijd objectief weergegeven (voorzover dat überhaupt mogelijk is in dit stadium)
ronron1212
6 jaar geleden
Geen beurs ook niet geen officiële maar gewoon aanbieders die kopen en verkopen gewoon handel.
KennisDelen
6 jaar geleden
Het Engelse woord voor beurs (exchange) betekent "uitwisselen"; via internet handelen lijkt daar verdacht veel op ;-) Maar goed, voor het antwoord op gestelde vraag is het niet zo heel belangrijk hoe je het noemt, mar om het feit dat de koers stijgt als er meer vraag is dan aanbod (en vraag en aanbod komen bij elkaar via dr cryptocurrrncy exchanges). Tegenwoordig heb je zelfs al beleggingsfondsen die geld in cryptovaluta (zoals bitcoin) stoppen- waardoor de prijs niet alleen meer door particulieren ("gewone" mensen) maar ook door mensen uit de financiele sector wordt bepaald. Ook op sommige "gewone" beurzen kan je nu al inzetten op een daling of stijging.
KennisDelen
6 jaar geleden
Maar het blijft allemaal erg risicovol.
De prijs van Bitcoin wordt inderdaad bepaald door de vraag en aanbod ervan. Er is echter niemand (geen persoon of instantie) die dit bijhoud. Dit gaat geheel automatisch via de blockchain waarop BTC werkt.

Meer info over BTC vind je in de link hieronder:
een jaar geleden