Ik wil beleggen, maar ik ben onder de 18 jaar, kan dat?

Ik ben heel erg geïnteresseerd in de economie en ik heb gehoord dat je met beleggen wel wat extra's kunt verdienen ( wel op lange termijn ). Ik heb dus een demo-account opgestart en ben toen begonnen met €10000 speelgeld. Na een paar maanden ging dit wel goed. Sterker nog ik heb het verdubbeld! En dat is best wat voor een minderjarige. Ik wil nu dus beginnen met beleggen met echt geld.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Beleggen
10.1K
Antoni
7 jaar geleden
Volgens het bericht op deze website http://upsaldo.nl/beleggen-is-kinderspel-aandelen-voor-onder-de-18/ van 15 juni 2016 kan het, al lijkt het volgens de tekst dat de ouders het doen in de praktijk: "Beleggen is kinderspel? Aandelen voor onder de 18 “Mijn dochter van 10 doet in aandelen.” Je staat even raar te kijken als een trotse ouder dat vertelt. Toch kan het, beleggen voor zoon of dochter. Van Lanschot is in het gat gesprongen met Evi4Kids, een beleggingsrekening die vaders en moeders kunnen openen voor kinderen tot 18 jaar. De gedachte is dat je zo een aardig bedrag opbouwt als steuntje in de rug voor studie, rijbewijs, eerste woning of wereldreis van zoon of dochter."
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Ik ben heel erg geïnteresseerd in de economie en ik heb gehoord dat je met beleggen wel wat extra’s kunt verdienen" Als je geïnteresseerd bent in economie, dan weet je ook dat je veel kunt verliezen, er spelen zoveel factoren mee die je onmogelijk allemaal kunt afwegen, veel professionele beleggers hebben toegang tot bronnen waar jonge beleggers alleen van kunnen dromen, hierdoor loop je als onervaren belegger een veel groter risico op verlies wat het positieve gedachten-goed aangaande de beleggingswereld danig verstoort, kijk naar mijn Avatar... :-) Zou het eerst fictief houden, bij Binck kunnen ze je er alles over vertellen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ohja, nog vergeten te zeggen... Met speelgeld beleg je anders dan met echt geld, dan komt er sentiment bij kijken die het van de ratio wint, en dan zien je resultaten er heel anders uit.

Antwoorden (1)

Nee, dat kan niet. Je bent namelijk minderjarig en dus niet handelingsbekwaam -je mag geen 'rechtshandelingen' verrichten.

In de praktijk betekent dat, dat je alleen 'kleine aankopen' mag doen, maar geen huis kunt huren, bankrekening kunt openen, of aandelen verhandelen.