SWIFT staat voor Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication, een financiële servicecoöperatie gevestigd in België.

Een SWIFT-kopie of -document is een uittreksel van een elektronisch betalingsdocument, verzonden naar de corresponderende bank of begunstigde bank. Het werkt als een bevestiging van betaling vanuit jouw bank en informeert de begunstigde over het bedrag en de datum van de transactie.

SWIFT-kopieën voorzien in de naam en code van de afkomstige bank; de naam en code van de ontvangende bank; het bedrag van de transactie; en diverse vooraf vastgestelde codes die een boodschap voor de ontvangende bank afgeven.