Kan ik vlak voor een dividenduitkering instappen?

Ik had zo bedacht dat ik vlak voor de dividenduitkering wil instappen.
Vlak daarna wil ik mijn aandelen weer verkopen.

Krijg ik dan ook volledige dividend?

Natuurlijk snap ik dat ik wel extra risico loop op koersschommelingen, en bij een dalende koers levert deze actie van mij niks op.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Beleggen
59.2K

Het beste antwoord

Het enige dat telt is of jij de aandelen in bezit hebt op de ex-dividend-datum. Als dat zo is, krijg jij je dividend.

Houd er wel rekening mee dat de uitkeerdatum dagen tot weken *na* de ex-dividend-datum kan liggen.

Voorbeeld: een aandeel gaat ex-dividend op 1 augustus.
Op 31 juli koop jij het aandeel, op 2 augustus verkoop je het.
Je hebt het aandeel in bezit op de ex-dividend-datum van 1 augustus. Je zult dus dividend ontvangen.
Als de *uitkeerdatum* pas op 20 augustus valt, krijg je op dat moment je geld. Ook als je de aandelen op 2 augustus al had verkocht. Je had ze immers in bezit op de ex-dividend-datum.

Maar...
De koers van een aandeel daalt op de ex-dividend-datum meestal met een bedrag dat gelijk is aan het uitgekeerde dividend. Dus als er verder helemaal niets gebeurt dat de koers kan beïnvloeden, en het aandeel staat € 30 vlak voor de ex-dividend-datum, en het dividend is € 1,50 - dan zal het aandeel vlak na de ex-dividend-datum € 28,50 waard zijn.

Jouw strategie is dus zinloos.

Het enige dat je zult bereiken is dat je een hoop transactiekosten (commissie) kwijt bent. Je koopt in bovenstaand voorbeeld een aandeel voor € 30, je verkoopt voor € 28,50, en je krijgt € 1,50 dividend. Maar de transactiekosten voor twee keer handelen verdwijnen in de zak van de bank. En over het dividend betaal je dividendbelasting - die je weliswaar kunt verrekenen met je belastingaangifte, maar dat is pas over een tijd.

Als je winst wilt maken, kun je dus beter een andere strategie bedenken. Zoals ervaren beleggers zeggen: "There's no such thing as a free lunch". Of, in het Nederlands: "Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan IS het meestal te mooi om waar te zjin".

Toegevoegd na 1 minuut:

Jouw strategie is dus gelijk aan het kopen van aandelen op dag X, en het verkopenv van die aandelen op dag X+2. Of er wel of geen dividend wordt uitgekeerd tussen die twee momenten is volstrekt irrelevant.

Toegevoegd na 1 dag:

In een reactie schrijft SimonV dat "dividendstrippen", ofwel vlak voor de ex-dividend-datum aandelen kopen en ze kort daarna verkopen, soms wel degelijk zin kan hebben.

Ik ben er nog niet uit of dat klopt. Zoals ik hierboven schreef kan ik me dat nauwelijks voorstellen. Zelfs zonder transactiekosten zou het effect hooguit marginaal zijn, zo niet nul. Immers, anders zouden grote beleggers massaal gebruik maken van deze taktiek.

Aan de andere kant, de links van SimonV zijn redelijk stellig.

Cryofiel
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Is in een stijgende markt het dividend niet doorgaans weer vrij snel ingelopen?
SimonV
8 jaar geleden
Op zich zou een lagere koerswinstverhouding na dividenduitkering het aandeel aantrekkelijker kunnen maken.
Cryofiel
8 jaar geleden
Zekers. Maar dat maakt niet uit - zonder dividenduitkering zou de koers met hetzelfde bedrag zijn gestegen als met dividenduitkering. Om bij het gegeven voorbeeld te blijven: Met dividenduitkering, en stijgende koersen:
Eerst stond het aandeel € 30,00.
Dividenduitkering van € 1,50.
Direct daarna staat het aandeel € 28,50.
Koersstijging € 2,00.
Eindkoers is dan € 30,50.
Winst: het koersverschil van € 0,50 plus het dividend van € 1,50. Zonder dividenduitkering, en stijgende koersen:
Eerst stond het aandeel € 30,00.
Koersstijging € 2,00.
Eindkoers is dan € 32,00.
Winst: het koersverschil van € 2,00. In beide gevallen heb je natuurlijk je transactiekosten.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik reageerde op jouw eerste reactie... Jouw tweede reactie verscheen precies tien seconden voordat ik mijn reactie plaatste... De koers-winst-verhouding verandert niet. Je zou kunnen zeggen dat vlak voor de ex-dividend-datum de koers "kunstmatig is opgeblazen" met een bedrag ter waarde van het dividend. Het enige dat telt is de K-W-verhouding na correctie voor dit effect. Die blijft onveranderd.
SimonV
8 jaar geleden
Mijn ervaring is toch dat die eerste koersstijging van € 2,- vaak te danken is aan het inlopen van dividend. Het aandeel lijkt opeens goedkoper.
Die tweede koersstijging wordt minder gemakkelijk behaald. "Afgezien van interimdividenden (tussentijdse uitkeringen, veelal bij grotere aandelen) vormen de maanden april en mei het tijdsvak waarin de meeste bedrijven ex-dividend gaan. Waarbij het regelmatig voorkomt dat de beurskoers in mum van tijd het dividend “inloopt”, dus het theoretische koersverlies door het ex-dividend gaan weer wegwerkt." http://www.vermogensvisie.nl/dividendjacht/
Cryofiel
8 jaar geleden
Tja, ik kijk daar nooit zo naar. Ik ben meer een langetermijnbelegger. Ik heb wel gemerkt (pas nadat ik mijn rendementen zelf ben gaan doorrekenen en bijhouden) dat dividendrendement een significant gedeelte van het totaalrendement kan zijn.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik zit intussen nog wat te denken. Stel dat het dividendverschil in de koers inderdaad snel wordt ingelopen. Dan zou je dus kunnen profiteren - je weet dan namelijk dat het koersverlies (over de dividenduitkering heen gemeten) naar verwachting kleiner zal zijn dan de dividenduitkering. Iedereen die zeer goedkoop kan handelen zal dan van die mogelijkheid gebruikmaken. Daar zie ik echter niets van.
SimonV
8 jaar geleden
Nog een foutje:
"Veel beleggers verkeren in de veronderstelling, dat zij verzekerd zijn van de dividenduitkering als zij op de dag voor de uitkering het aandeel kopen. Dat is niet het geval. Er gaan twee tot drie werkdagen overheen voor een aandeel na aankoop ook op uw naam staat. Staat het aandeel niet op uw naam op de ex-dividenddag, dan krijgt niet u maar de verkoper het dividend. Wilt u zeker zijn van het dividend, koop dan het aandeel drie dagen voor het ex-dividend gaat. " In jouw voorbeeld moet 31 juli dus 29 juli zijn. http://www.dividendradar.nl/home/?mid=3552 VEB:
Volgens de theorie heeft het geen zin het aandeel vlak voor de dividendbetaling te kopen. De belegger betaalt dan feitelijk het uit te keren dividend zelf via een hogere beurskoers. Op de ex-dividenddatum valt het dividend van de koers en is hij niets opgeschoten.
Toch blijkt de beurskoers op de ex-dividenddatum of de dagen erna een inhaalslag te maken. In dat geval wordt er wel winst gemaakt. De laatste jaren lopen beleggers steeds meer vooruit op dit fenomeen en kopen de aandelen geruime tijd voor de ex-datum. Ook daarvan kan geprofiteerd worden. Voordeel
Blijkbaar zit hier een inefficiëntie in de markt. Veel bedrijven keren een ruim dividend uit, waardoor de koers op de ex-dividenddatum optisch goedkoop lijkt. De koers-winstverhouding lijkt ineens aantrekkelijker en datzelfde geldt voor de berekening van het nieuwe dividendrendement.
Feitelijk is er niets veranderd. Wie door de dividendstroom heen kijkt weet echt hoe duur of goedkoop een aandeel is en kan daar zijn voordeel mee doen. Alleen sterke bedrijven
Dividendstrippen lijkt vooral te werken bij sterke bedrijven waarvan de winstvooruitzichten gunstig zijn. Mogelijk dat juist bij deze fondsen de koers al flink op de dividendbetaling vooruit is gelopen. Toch zijn de echte inhaalslagen van de koers rond de ex-datum vooral bij deze beleggingen te zien.
Wat dat betreft is het dividendstrippen een leuke bezigheid om het rendement op een langetermijnportefeuille wat op te krikken. https://www.veb.net/artikel/02958/dividendstrippers-lopen-zich-warm-voor-handig-extraatje Misschien handig om je antwoord wat aan te passen?
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord uitgebreid. Meer tekst kon ik niet kwijt, het aantal tekens is beperkt. Als ik tijd heb ga ik er wat dieper induiken. Voor mij persoonlijk is dit denk ik geen optie. Ik ben echt meer van de lange termijn. Ofwel: als ik morgen een prachtig aanbod krijg om zes weken op reis te gaan naar de rimboe zonder enige mogelijkheid tot contact met "de beschaving", wil ik dat kunnen doen. Ik wil me dan geen zorgen hoeven te maken om mijn beleggingen. Alles is daarom bij mij op de lange termijn gericht. In mijn visie is een jaar al een erg korte termijn, vanaf drie jaar beginnen we te praten, vijf tot tien jaar is pas redelijk te noemen. Dus zulke kortetermijntaktieken zijn aan mij niet besteed. Maar als het echt blijkt te werken - en als het bij jouw individuele voorkeuren past - maak er dan zeker gebruik van!
Cryofiel
8 jaar geleden
Trouwens, die periode die het duurt voordat gekochte aandelen op jouw naam staan - dat zal te maken hebben met 'clearing' en 'settlement'. Ik dacht eigenlijk dat die alleen golden voor de bedragen die met aandelenkoop en -verkoop gemoeid zijn, niet voor de aandelen zelf. Maar dat kan ik natuurlijk mis hebben. Maar als ik een aandeel daadwerkelijk pas enkele werkdagen NA aankoop op mijn naam heb staan - dan zou dat moeten betekenen dat een aandeel pas enkele dagen NA verkoop NIET meer op mijn naam staat. Ik zou een aandeel dan één dag vóór de ex-dividend-datum kunnen verkopen. Ik verkoop het dan nog tegen de hogere koers, want het dividend is nog niet van de koers afgetrokken. Maar ik krijg wel het dividend, want op de ex-dividend-datum staat het aandeel nog niet op naam van de (mij onbekende) koper. Dat kan toch niet waar zijn?
SimonV
8 jaar geleden
Ik stond er ook van te kijken, ik dacht altijd dat één dag voor ex-dividenddatum genoeg was om dividend te vangen. Op de Amerikaanse beurzen geldt overigens twee werkdagen. Overigens wilde ik zelf eind juni eens de proef op de som nemen bij Rodamco.
Dividend was 2%, aan- en verkoopkosten 0,2%. Maar door de volatiele markt toch niet gedaan.
Het aandeel zakte inderdaad de ex-dividenddag met de hele beurs mee naar beneden.
Ik blijf toch (ook) maar een langetermijnbelegger.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide uitstekende antwoord!!

Andere antwoorden (1)

Instappen vlak voor het dividend levert geen extra rendement op, omdat de koers van het aandeel bij het ex-dividend gaan ongeveer evenveel daalt als het dividend groot is.
Op onderstaande website vind je van alle Nederlandse aandelen relevante informatie zoals: ex-dividenddatum, betaaldatum, dividendbeleid en een taxatie van het dividend voor de komende jaren. Erg handig, ieder aandeel heeft een eigen pagina.
https://dividendinfo.nl

ps. ook kun je er de antwoorden vinden op de meest gestelde vragen over dividend.